Czy można połączyć zabytkowe wnętrza z ultranowoczesną technologią? Pracownia GK-Atelier udowadnia, że tak! Dolnośląska Biblioteka Publiczna, mieszcząca się w zabytkowej Kamienicy Pod Złotą Palmą na wrocławskim rynku, przeszła wyjątkową metamorfozę, która nie pozostawia odwiedzających obojętnymi. To miejsce, gdzie sztuka zyskuje zupełnie nowy wymiar.
Plafon z epoki komunizmu jako inspiracja dla nowoczesności
Zabytkowa kamienica skrywa wyjątkowe skarby – plafon zaprojektowany przez architekta Macieja Kujawskiego, pomalowany przez jego żonę Annę Szpakowską-Kujawską oraz ceramiczne kompozycje ścienne „Chmury”. Te dzieła, powstałe pół wieku temu, nabrały nowego znaczenia w zmodernizowanej przestrzeni.
Plafon przedstawiający brązowe postacie z niebieskimi oczami, symbolizujące codzienność epoki komunizmu, oraz unoszące się niebieskie sylwetki, uosabiające marzenia i wolność, stał się główną inspiracją dla projektu. Ten kontrast między przyziemnością a wolnością, między tradycją a nowoczesnością, architekci przenieśli na całe wnętrze.
Największym wyzwaniem było pogodzenie dwóch skrajnych potrzeb. Z jednej strony Galeria pod Plafonem miała stanowić neutralne tło dla prezentowanych dzieł sztuki, z drugiej – recepcja, jako wizytówka instytucji, powinna być reprezentacyjna i przyciągająca uwagę. Rozwiązaniem okazała się technologia parametryczna – ultranowoczesna, ale niezwykle elastyczna w kwestii formy.
Meble jak rzeźby – parametryczna rewolucja w zabytkowych murach
Organiczne, miękkie formy plafonu przeniesiono na układ wnętrz, meble i detale. Efekt? Powstała nowa warstwa aranżacyjna, która oddaje hołd historycznej przestrzeni, jednocześnie wyróżniając się innowacyjnym podejściem.
Zaprojektowane meble przypominają rzeźby o płynnych kształtach. Wykonane ze sklejki brzozowej, której ciepła barwa nawiązuje do brązowych postaci z plafonu, pełnią funkcję lad, siedzisk, półek i stanowisk informacyjnych. To właśnie te nietypowe formy sprawiają, że odwiedzający często przystaną na chwilę w przedsionku galerii, by z zachwytem przyjrzeć się nowym formom i uwiecznić je na zdjęciach.
Nazwa kamienicy – Pod Złotą Palmą – znalazła swoje odzwierciedlenie w aranżacji. Żywe palmy zdobią ławkę przy oknach, zapraszając do relaksu i refleksji. Ściana za recepcją zyskała wzory inspirowane liśćmi palmowymi, a drobne, miedziane detale, symbolizujące złoto, rozświetlają przestrzeń. Nawet szatnia nawiązuje do motywu palmy i kształtu plafonu.
Światło jako element kompozycji
W projekcie szczególną uwagę poświęcono oświetleniu. Liniowe, łukowe oprawy LED podkreślają miękkie kształty mebli i sufitów, wydobywając rzeźbiarski charakter form parametrycznych. Dodatkowe źródła światła o cieplejszej temperaturze barwowej rozświetlają kluczowe punkty: recepcję i dekoracyjne detale.
Dzięki temu uzyskano wielowarstwowy efekt świetlny. Wprowadzona roślinność, w tym wspomniane palmy, łagodzi nowoczesny kontekst i wnosi element natury do wnętrza.
Przestrzeń dla wszystkich
Architektom zależało na stworzeniu miejsca otwartego i przyjaznego dla szerokiego grona odbiorców. Recepcja i punkt informacji zostały zaprojektowane tak, aby umożliwić płynną komunikację z czytelnikami i turystami. Co ważne, przestrzeń w pełni dostosowano do potrzeb osób z niepełnosprawnościami – szerokie przejścia, nisko umieszczone stanowiska informacyjne i specjalistyczne wyposażenie sanitariatów zapewniają komfort każdemu użytkownikowi.
Galeria pod Plafonem to nie tylko przestrzeń wystawiennicza, ale również miejsce spotkań, warsztatów i wykładów. Ascetyczne tło i elastyczne ustawienie parametrycznych mebli pozwalają na łatwe dostosowanie przestrzeni do zmieniających się potrzeb.
Europejski precedens
Co ciekawe, jak przyznaje Grzegorz Kłoda z pracowni GK-Atelier, projekt stanowi pewien precedens – najprawdopodobniej nikt wcześniej w Europie nie projektował parametrycznych wnętrz w zabytkowej tkance. Początkowa ostrożność szybko ustąpiła miejsca entuzjazmowi, gdy okazało się, że nowoczesne formy nie przytłaczają dziedzictwa kulturowego, a wręcz uwypuklają jego unikatowy charakter.
Sukces aranżacji strefy wejściowej otworzył drogę do dalszych renowacji w całym budynku o powierzchni 6000 metrów kwadratowych. Planowana jest kontynuacja prac w technologii parametrycznej, co ma stworzyć największe w Europie połączenie zabytkowej architektury i wnętrz zaprojektowanych parametrycznie.
Ponadczasowy dialog pomiędzy przeszłością a współczesnością
Ten wyjątkowy projekt dowodzi, że odważne decyzje projektowe nie zawsze oznaczają zerwanie z historią. Użyta z szacunkiem technologia parametryczna staje się narzędziem, które ożywia to, co dotąd mogło pozostawać w cieniu.
Galeria pod Plafonem w Kamienicy Pod Złotą Palmą, z nowatorskimi rozwiązaniami inspirowanymi historią, stała się miejscem o unikatowej wartości kulturowej. Zachwyca zarówno koneserów sztuki i designu, jak i zwykłych przechodniów. To modelowy przykład, jak nowoczesna architektura może dawać drugie życie zabytkowym obiektom, tworząc przestrzenie inspirujące kolejne pokolenia.
Zobacz również:
- Kamienica z duszą i nowoczesną energią. Tak pracuje dziś projektantka z Pabianic
- Szukasz zwykłego noclegu w Krakowie? Nie zaglądaj tutaj…