Jak przenieść kanadyjską filozofię edukacji dzieci do czeskich wnętrz? Ondřej Laciga i Petra Valdman z pracowni SOA architekti pokazali, że to możliwe. Przedszkole Maple Bear w Ołomuńcu i szkoła podstawowa w Brnie to pierwsze placówki największej na świecie sieci kanadyjskich szkół dwujęzycznych w Czechach. Wnętrza, które zaprojektowali, łamią stereotypy o nudnych korytarzach szkolnych.
Przedszkole w Ołomuńcu – hol zamiast korytarza
W wielofunkcyjnym budynku BEA Centre w Ołomuńcu architekci zastosowali sprytne rozwiązanie. Sale lekcyjne rozmieścili po obwodzie budynku, przy oknach, a w centrum stworzyli wielofunkcyjny hol. Zamiast typowego, jednofunkcyjnego korytarza powstała przestrzeń, która żyje własnym życiem.
Centralny hol to prawdziwe serce przedszkola. Znalazło się tu miejsce na lobby, wewnętrzny plac zabaw, mały amfiteatr i strefę relaksu z biblioteką i zabawkami. Bryła sali konferencyjnej stanowi wizualny punkt orientacyjny całej przestrzeni. To rozwiązanie, które sprawia, że rodzice czekający na dzieci mają gdzie usiąść, a maluchy – gdzie się pobawić.
Każda sala ma swój temat, co widać w designie mebli, kolorystyce i grafikach na ścianach. To nie jest kolejne przedszkole, gdzie wszystko wygląda tak samo – tu każda przestrzeń ma swój charakter.
Szkoła podstawowa w Brnie – industrialny duch w nowoczesnym wydaniu
Brneńska szkoła podstawowa zajęła przestrzeń w biurowcu ZET w dzielnicy Nová Zbrojovka. Architekci postanowili nawiązać do industrialnego charakteru budynku – centralny hol wejściowy rozciąga się na dwie kondygnacje, a odsłonięte stalowe belki przypominają o przemysłowej przeszłości miejsca.

Hol to nie tylko przestrzeń komunikacyjna. Mieści lobby, recepcję i wielofunkcyjną bibliotekę. Ta ostatnia pełni wiele ról – oprócz księgozbiorów znalazło się tu miejsce na ekspozycję szkolnych gadżetów i mundurków, schowki dla recepcji oraz kącik zabaw i czytania dla dzieci. To przykład, jak jedna przestrzeń może obsłużyć wiele potrzeb.
Oryginalne grafiki – globalny brand i lokalny charakter
Obie szkoły wyróżniają się oryginalnymi grafikami zaprojektowanymi specjalnie dla tych przestrzeni. To one spajają design obu placówek i tematycznie wyrażają związek między globalną marką Maple Bear a unikalnością konkretnego miejsca. Grafiki nie są przypadkowe – każda nawiązuje do kanadyjskiej filozofii uczenia się przez całe życie.
Projekt wnętrz oparto na unikalnym podejściu Maple Bear Schools do edukacji skoncentrowanej na uczniu. Chodzi o stworzenie stymulującego środowiska, które zaszczepia miłość do nauki na całe życie. Dzięki wsparciu czeskiego przedstawicielstwa sieci udało się stworzyć oryginalny design, który wyraża ducha tych szkół i jednocześnie spełnia jakościowe wymagania globalnej marki.
Przestrzenie, które uczą
Architekci z pracowni SOA architekti udowodnili, że szkolne wnętrza nie muszą być nudne i przewidywalne. Zamiast długich, jednofunkcyjnych korytarzy – wielofunkcyjne hole. Zamiast identycznych sal – przestrzenie z charakterem. Zamiast sterylnych wnętrz – miejsca, które zachęcają do eksploracji.
Te projekty pokazują, jak ważne jest przemyślane projektowanie przestrzeni edukacyjnych. To nie tylko miejsca, gdzie dzieci się uczą – to przestrzenie, które same w sobie są narzędziem edukacyjnym. I może właśnie dlatego kanadyjska sieć szkół wybrała Czechy na swoją pierwszą lokalizację w regionie.
Zobacz również:
- Szkoła podstawowa jak z bajki. Cegła, zieleń i konstelacje
- Szkoła Montessori w Pradze zachwyca. Zobacz niezwykłe wnętrza!