Young Polish Designers: Studies in Reality na Dutch Design Week

Prace dwudziestu ośmiu świeżo upieczonych projektantów z ośmiu uznanych publicznych szkół artystycznych obejmują przedmioty codziennego użytku, projekty rozwiązujące problemy współczesnego świata oraz tworzące lepszą przyszłość dla kolejnych pokoleń będzie można zobaczyć na wystawie Young Polish Designers. Projektanci proponują odpowiedzialne i estetyczne rozwiązania z wykorzystaniem różnorodnych metod i narzędzi. Prace wyselekcjonowane na wystawę obejmują wiele obszarów projektowania – od projektu koncepcyjnego, obiektów i usług po projektowanie społeczne i komunikację wizualną. Wystawa Young Polish Designers: Studies in Reality rozpocznie się 19 października w Eindhoven w Holandii podczas Dutch Design Week 2019. Kuratorką wydarzenia jest Izabela Bołoz, a organizatorem Akademickie Centrum Designu.

Wystawa Young Polish Designers: Studies in Reality

Projekty zaprezentowane w sześciu kategoriach podkreślają znaczenie intymności w życiu codziennym, podnosząc świadomość różnorodności fizycznej, znaczenie relacji z ludźmi  i problematykę odchodzenia bliskich. Wspólnym mianownikiem dwudziestu ośmiu prac wybranych przez  kuratorkę Izabelę Bołoz na wystawę Young Polish Designers: Studies in Reality, jest podejście projektantów do otaczającej ich rzeczywistości. Absolwenci dokładnie analizują świat i związane z nim wyzwania oraz proponują twórcze podejście do otaczającej ich rzeczywistości.

Young Polish Designers: Studies in Reality na Dutch Design Week

Wspólny mianownik wybranych dwudziestu ośmiu prac to zaangażowanie, z jakim autorzy podchodzą do otaczającej ich rzeczywistości. Młodzi twórcy wnikliwie analizują świat i otaczające zagrożenia, proponując kreatywne podejście do zaobserwowanych zjawisk. Ich uwaga przenosi się z projektowania przedmiotów codziennego użytku na rozwiązywanie problemów współczesnego świata i tworzenie lepszej przyszłości dla kolejnych pokoleń. Nie tylko stosują różnorodne metody i narzędzia, aby zaproponować zmiany w mądry, estetyczny i odpowiedzialny sposób, ale poruszają się również w wielu dziedzinach projektowania, od projektów koncepcyjnych, przedmiotów i usług po studia materiałoznawcze, design społeczny czy komunikację wizualną.

Projekty stawiające w centrum uwagi drugiego człowieka

Wiele projektów stawia w centrum uwagi drugiego człowieka. Projektanci z wrażliwością podchodzą do tematu relacji z innymi oraz zwracają uwagę na rangę tego zagadnienia. Podkreślają znaczenie bliskości w codziennym życiu, uwrażliwiają na fizyczną odmienność, uzmysławiają znaczenie relacji z osobami starszymi lub zwracają uwagę na rolę przekazy-wania pamięci o bliskich z pokolenia na pokolenie.

Innym punktem wyjścia, przynoszącym ciekawe efekty, stały się prace powstałe na styku medycyny i projektowania. Pracując multidyscyplinarnie, twórcy dzięki zdobytej wiedzy i kreatywności proponują rozwiązania dla osób chorych lub z dysfunkcjami. Łączą ciekawą formę wizualną z funkcjonalnością i efektywnością działania. Projekty są poparte badaniami oraz wykonane przy aktywnym udziale użytkowników.

Young Polish Designers: Studies in Reality na Dutch Design Week #1

Projekty na styku medycyny i projektowania

Innym punktem wyjścia, przynoszącym ciekawe efekty, stały się prace powstałe na styku medycyny i projektowania. Pracując multidyscyplinarnie, twórcy dzięki zdobytej wiedzy i kreatywności proponują rozwiązania dla osób chorych lub z dysfunkcjami. Łączą ciekawą formę wizualną z funkcjonalnością i efektywnością działania. Projekty są poparte badaniami oraz wykonane przy aktywnym udziale użytkowników.

Młodzi designerzy nie stronią od zgłębiania materiałoznawstwa. W tym kontekście powstały zarówno innowacyjne surowce, jak i materiały na pozór tradycyjne, lecz o nowym sposobie użycia lub działania. Dzięki świadomemu wykorzystaniu powstałych tworzyw studenci zwracają uwagę na aspekty ekologiczne, znaczenie badań i eksperymentu we wzornictwie oraz zastosowanie tworzonych technologii w celu poprawy jakości życia. Projektanci chętnie sięgają do korzeni i nie zapominają o dawnych technikach wytwarzania. We współpracy z rzemieślnikami tworzą przedmioty czerpiące z wielowiekowej tradycji, zachwycające estetyką lub będące swojego rodzaju manifestem.

Young Polish Designers: Studies in Reality na Dutch Design Week #2

Takie projekty pokazują, że dzięki zdobytej podczas studiów wiedzy studenci są w stanie pracować z różnymi materiałami oraz wyrazić się artystycznie za pomocą różnorodnych środków wyrazu. Prace na wystawie Young Polish Designers: Studies in Reality pochodzą z różnych działów projektowania, takich jak grafika, produkty, tkaniny czy biżuteria, pokazując zróżnicowanie i wszechstronność odebranej edukacji. Przedstawiają mocne strony zaangażowanych wydziałów: artystyczne wykształcenie studentów, znajomość technik i materiałów, wrażliwość społeczną, umiejętność myślenia koncepcyjnego i systemowego, a także znajomość realiów rynku i aktualnych wyzwań współczesnego świata. Studenci umiejętnie łączą wiedzę teoretyczną z praktyką, dzięki czemu ich projekty nie pozostają jedynie na poziomie koncepcyjnym, ale stanowią konkretną propozycję, możliwą do zrealizowania – mówi kuratorka wystawy, Izabela Bołoz.

Akademickie Centrum Designu organizatorem wystawy Young Polish Designers: Studies in Reality

Wystawa jest organizowana przez Akademickie Centrum Designu, organizację skupiającą wydziały projektowe ośmiu polskich publicznych szkół artystycznych. Głównym celem ACD jest nawiązanie współpracy między biznesem a nauką poprzez wspólne badania rozwojowe i projektowe. Ma również na celu promocję polskich szkół designu, ich twórczości i polskiego przemysłu. Wizją ACD jest stanie się platformą łączącą potencjał badań i nauczania, co przyczyni się do zwiększenia konkurencyjności i atrakcyjności studiów z zakresu projektowania w polskich szkołach artystycznych.

Uczelnie uczestniczące w projekcie to: Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku, Akademia Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi, Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach, Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie, Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu, Akademia Sztuki w Szczecinie, Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie oraz Akademia Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu.

 


Projekty na wystawie Young Polish Designers: Studies in Reality

Young Polish Designers: Studies in Reality – rehabilitacja, zdrowie, ciało

Sylwia Kruźlak – Splot – Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie

Rehabilitacja przez zabawę

Helikopter Splot to zabawka umożliwiająca ćwiczenie uszkodzonego splotu ramiennego poprzez wykonywanie ruchów odwodzenia i przywodzenia ramienia oraz manipulacyjnych dłoni. Modułowość pozwala dzieciom samodzielnie i intuicyjnie złożyć zabawkę, a magnetyczne połączenie sprawia, że montaż poszczególnych elementów jest szybki. Zabawa przy pomocy rąk rozwija wyobraźnię przestrzenną. Dzięki zamontowanemu hakowi można zawiesić i przenieść inny element/zabawkę.

Sylwia Kruźlak - Splot - Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie

Katarzyna Król – Move – Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie

Rehabilitacja szyta na miarę

Move to interaktywne sportowe spodnie wspomagające rehabilitację stawu kolanowego. Do legginsów dołączona jest specjalna aplikacja. W projekcie wykorzystano nowoczesne czujniki ugięcia i elastyczne obwody przewodzące energię elektryczną. Z tyłu, na części krzyżowej, znajduje się jednostka sterująca z mikroprocesorem i nadajnikiem Bluetooth, która bezprzewodowo przesyła dane do aplikacji.

Zapisanie wszystkich informacji o ruchach umożliwia lepszą analizę problemu i optymalizację leczenia, ale co najważniejsze dane są aktualizowane w czasie rzeczywistym, dzięki czemu fizjoterapeuci mogą monitorować swoich pacjentów i kontaktować się z nimi w sposób zdalny. Legginsy wykonane są z lekkich, oddychających materiałów.

Katarzyna Król - Move - Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie

Magdalena Michna-Czyrwik – Stanowisko do hydroterapii – Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach

Wodna rehabilitacja

Stanowisko do hydroterapii stanowi element projektu ogrodu sensorycznego dla dzieci z niepełnosprawnościami z ośrodka Zameczek w Rudołtowicach. Składa się z koryta z wodą, która krąży w obiegu zamkniętym, oraz czterech różnych paneli służących do dystrybucji cieczy wylatującej wężykiem. Stanowisko obsługuje terapeuta lub dziecko. Kolory elementów dobrano tak, aby dzięki zastosowaniu kontrastu były widoczne dla osób niedowidzących, z jednoczesnym zachowaniem umiaru tonów ze względu na dzieci nadwrażliwe na bodźce.

Stanowisko dostosowane jest do potrzeb osób poruszających się na wózkach inwalidzkich. Korzystanie ze stanowiska działa relaksacyjnie, rozwija motorykę małą i dużą, stymuluje zmysł słuchu, dotyku oraz wzroku.

Magdalena Michna-Czyrwik - Stanowisko do hydroterapii - Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach

 


Young Polish Designers: Studies in Reality – projektowanie inkluzywne, mobilność, dostępność

Dominika Jędrzejek – Bagsforall – Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie

Wygodna podróż dla wszystkich

Podróżowanie po świecie nie stanowi już takiego problemu jak kiedyś, także dla osób z dysfunkcjami ruchowymi. Brakuje jednak projektów bagaży dostosowanych dla tej grupy podróżników. Zaproponowany system składa się z mocowań i dwóch bagaży podręcznych, które dzięki magnetycznym uchwytom łatwo dopinają się do ramy wózka. Dzięki temu osoba towarzysząca nie jest tak bardzo obciążona, a osoba na wózku inwalidzkim, która zwykle bywa zmuszona do trzymania bagaży na kolanach, może czuć się bardziej komfortowo.

Mocowania pozwalają na obrócenie przypiętej torby do przodu i swobodny przejazd przez wąskie przejście, a także założenie jej na plecy, gdy wózek jest składany do transportu. Torba jest jednostronnie usztywniona, po zapakowaniu nie traci swojej formy i nie zahacza o koła, a dostęp do zawartości bagażu ułatwia zamocowana sztywna klapa zamykana na zamek.

Dominika Jędrzejek - Bagsforall - Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie

Iwona Pieczara – Muwi 120 – Akademia Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi

Opieka bez barier

Muwi 120 to urządzenie dedykowane osobom z dysfunkcjami ruchowymi, ułatwiające codzienną opiekę nad nimi i ich pielęgnację. Wspomaga proces podnoszenia, przesadzania i przemieszczania. Proces podnoszenia polega na podniesieniu pacjenta od przodu, za pachy. Jest łatwe w obsłudze i nie wymaga użycia siły. Unoszenie osoby niepełnosprawnej rozpoczyna się automatycznie po naciśnięciu przycisku.

Urządzenie pozwala na regulowanie wysokości podniesienia pacjenta w zależności od potrzeb. Umożliwia niewielkie uniesienie w celu szybkiego przemieszczenia lub całkowitą pionizację. Ułatwia to przede wszystkim czynności pielęgnacyjne, zapewniając dostęp do chorego.

Iwona Pieczara - Muwi 120 - Akademia Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi

Jan Garstka – Paleta kolorystyczna do wykorzystania w przestrzeniach publicznych – Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie

Dla osób z zaburzeniem widzenia kolorów

Publikacja, w której opisano problemy osób z zaburzeniem widzenia kolorów oraz zaproponowano paletę kolorystyczną pozwalającą na projektowanie inkluzywne. Skupiono się przede wszystkim na przybliżeniu zainteresowanym osobom wiedzy w zakresie niepełnosprawności widzenia barw oraz wytłumaczeniu zasad działania proponowanej palety kolorystycznej. Czytelnik zostaje przeprowadzony przez proces doboru kolorów z palety, wyboru klastrów i metodologii narzędzia, co jest poparte odpowiednimi przykładami.

Instrukcja pokazuje, jak wybrane w palecie kolory funkcjonują w porównaniu do siebie, tworząc widoczne różnice tonalne i kolorystyczne dla osób z deuteranopią i deuteranomalią – niezdolnością do rozróżniania zielonego i czerwonego koloru w różnym nasileniu.

Jan Garstka - Paleta kolorystyczna do wykorzystania w przestrzeniach publicznych - Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie

 


Young Polish Designers: Studies in Reality – relacje, komunikacja, design społeczny

Aleksander Kaszuba – Kapsuła czasu – Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach

Budowanie relacji międzypokoleniowych

Program warsztatów dla seniorów, składający się z kart i ćwiczeń. Jego uczestnicy porównują swoje cechy fizyczne i psychiczne z cechami swoich przodków, odnajdują w ich życiu sytuacje podobne do swoich, poznają siebie lepiej poprzez „karty konwersacji” lub uzupełniają notatki wspomnieniami. Pomysł powstał podczas rozmów z osobami starszymi i zaobserwowaniu ich potrzeby opowiadania własnych historii i przekazywania doświadczeń.

Kapsuła skupia się na budowaniu relacji międzypokoleniowych, ale wzmacnia też własną tożsamość poprzez refleksję nad swoimi przeżyciami.

Aleksander Kaszuba - Kapsuła czasu - Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach

Martyna Piątek – Pamiętam – Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach

Pamięć o zmarłych

Projekt Pamiętam odnosi się do tradycji czczenia zmarłych. Odrzuca wykorzystywanie szkodliwych dla środowiska tworzyw sztucznych i estetykę kiczu charakterystyczną dla ogólnie dostępnych produktów nagrobnych. Proponowana świeca przyjmuje postać arkusza papieru pokrytego woskiem pszczelim, który spala się na grobie w dedykowanym naczyniu ceramicznym. Na arkuszu można zapisać symboliczną wiadomość do zmarłego. Znicz płonie przez kilka minut, podczas gdy osoba obecna przy grobie może się skoncentrować na kontakcie ze zmarłym tu i teraz.

Zestaw elementów zawiera: pakiet arkuszy do spalania, czarkę pamięci ze zbiornikiem na popiół, poziomy wazon na kwiaty cięte oraz donicę z terakotowym wkładem nawadniającym.

Martyna Piątek - Pamiętam - Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach

Marika Sadowska – NIEzwykły maksym – Akademia Sztuki w Szczecinie

Zrozumieć autyzm

Ilustrowana historia o życiu i przygodach chłopca z autyzmem. Czytelnik poznaje bohatera i jego młodszą siostrę, a tym samym zaczyna rozumieć sposób postrzegania świata przez autystyczne dziecko i jego codzienność. Nietypowe zachowania nie odstraszają, lecz zaciekawiają i zachęcają do wkroczenia w świat Maksyma, który jest idolem siostry. Ilustracje, kolory i faktury obrazują sposób, w jaki odczuwają otoczenie dzieci w spektrum choroby.

Przeżywając przygody razem z Maksymem i jego siostrą, czytelnik zaprzyjaźnia się z nimi i jednocześnie uczy, że odmienność nie powinna powodować strachu, ale zachęcać do poznania i zrozumienia, a „NIEzwykły” znaczy „super”!

Marika Sadowska - NIEzwykły maksym - Akademia Sztuki w Szczecinie

Anna Gwiazda – Multi – Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie

Zabawka ucząca empatii

Jednym z głównych celów wychowania dziecka jest umożliwienie mu bezproblemowego życia w otaczającym je społeczeństwie. Obecne globalne zjawiska mieszania się kultur i migracji stawiają nowe wyzwania rodzicom chcącym wychować wrażliwego na innych człowieka. Multi to zestaw zabawek, które uczą dzieci w wieku 3–5 lat empatii wobec różnorodności. Mimo pozornej jednorodności, dziecko poprzez zabawę odkrywa, że każdy element różni się od kolejnego.

Przy pomocy zmysłu węchu, dotyku oraz słuchu dziecko tworzy skojarzenia, przypisując cechy do kreowanej postaci. Stworzona sytuacja i bohater stają się pretekstem do rozmowy o różnorodności. Rolą rodzica jest stymulacja zabawy poprzez rozmowę, która okazuje się edukacyjna również dla dorosłych.

Anna Gwiazda - Multi - Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie

Olga Kozłowska – Magnetyzm – Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie

Wzajemne przyciąganie

Projekt biżuterii, pierścionka i dwóch bransolet z magnesami, których głównym celem jest wspieranie przypadkowych lub intencjonalnych gestów. Przyciągające lub odpychające się magnesy potęgują uczucie dotyku i jednocześnie zachęcają użytkowników do interakcji. Samo umiejscowienie magnesów – zgięcie łokcia, wnętrze dłoni – zostało wybrane ze względu na wrażliwość tych części ciała.

Olga Kozłowska - Magnetyzm - Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie

Rafał Zakrzewski – Closer – Akademia Sztuki w Szczecinie

Bluza do przytulania

We współczesnym świecie, w którym doskwiera nam samotność i potrzeba bliskości z drugim człowiekiem, nawet najmniejszy pretekst do kontaktu wydaje się ważny. Bluza Closer jest projektem zachęcającym do przytulania i podkreślającym znaczenie tego gestu. Poprzez swoją konstrukcję ułatwiającą korzystanie z niej przez dwie osoby pozwala namacalnie odczuwać bliskość drugiego człowieka.

Dwuwarstwowy sposób szycia sprawia, że spodnia warstwa zapewnia ochronę przed chłodem, a wierzchnia posiada otwory umieszczone z przodu i z tyłu pozwalające na wprowadzenie rąk.

Rafał Zakrzewski - Closer - Akademia Sztuki w Szczecinie


Young Polish Designers: Studies in Reality rzemiosło, tożsamość, manifest

Aleksandra Milewska – Does freedom really begin with an f? – Akademia Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi

Czy na pewno jesteśmy wolni?

Kolekcja tkanin żakardowych wyrażająca refleksje na temat ograniczenia wolności w XXI wieku. Autorka nawiązuje do Facebooka jako jednego z powodów współczesnego zniewolenia. Nieustanna chęć sprawdzania powiadomień i godziny spędzone na przeglądaniu treści tam zawartych sprawiają, że algorytmy mediów społecznościowych zapamiętują nasze preferencje, co skutkuje nie tylko zawłaszczeniem naszego czasu, ale i wpływa na nasze wybory.

Budzimy się i zasypiamy z telefonem. Wzór multiplikowanej litery „f”, zastosowany w prezentowanej pracy, buduje kolejne tkaniny, które przyjęły użytkową formę koców.

Aleksandra Milewska - Does freedom really begin with an f? - Akademia Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi

Emilia Biernacka – Mapping miejsc zapamiętanych – Akademia Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi

Wspomnienie zapisane na tkaninie

Mapping miejsc zapamiętanych to osobisty projekt, uwieczniający wybrane miejsca, w których dotychczas żyła jego autorka i które wpłynęły na to, kim jest. Fotografie własnego autorstwa, a także te pochodzące z rodzinnych albumów, zostały utrwalone we włóknie. Efektem są unikatowe płaszcze będące zapisem wspomnień i nostalgii projektantki.

Dorota Balewicz – Chmurnik – Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu

Fotel utkany z tradycji

Wybitne, lecz nieznane w innych rejonach naszego kraju rzemiosło charakterystyczne dla północno-wschodniej Polski stopniowo ulega zapomnieniu. Dziedzictwo regionu, z którego pochodzi projektantka, stało się dla niej inspiracją do przywrócenia tradycji tkania we współczesnym designie. Konstrukcja mebla jest krosnem – bazą do zaczepu sznurków osnowy wyplotu. Całość jest ręcznie tkana ze sznurków konopnych oraz pochodzących z recyklingu.

Osnucie formy inspirowane jest sposobem wiązania nicielnic w krosnach i rozdziela się na trzy płaszczyzny. W miejscu podziału tworzy się przestrzeń, w którą można włożyć książkę, telefon lub poduszkę. Użytkownik może korzystać z formy bujaka lub po odwróceniu usiąść podobnie jak w fotelu.

Dorota Balewicz - Chmurnik - Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu

Karolina Leśków – TRIAshoes – Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu

Jedne buty na całą podróż

Projekt kompaktowych butów miejskich, których główną ideą jest zintegrowanie kilku rodzajów obuwia w poręcznej, estetycznej formie o wielopłaszczyznowym zastosowaniu. TRIAshoes zaprojektowane zostały w sposób zapewniający użytkownikowi przeobrażenie ich w zależności od potrzeby bądź warunków pogodowych. Okalający sposób sznurowania, poprzez zahaczanie gumowej pętli o wypustki w materiałowej bazie, umożliwia „dokowanie” poszczególnych rodzajów podeszew.

Niewielkie gabaryty i waga zapewniają oszczędność przestrzeni bagażowej, a możliwość odpięcia podeszwy stanowi udogodnienie podczas długich podróży. Buty zostały stworzone z myślą o osobach aktywnych, podróżujących, ale dzięki nietypowemu sznurowaniu znajdą również zastosowanie w przypadku osób starszych z problemami zwyrodnieniowymi dłoni oraz dzieci dopiero uczących się sznurowania.

Karolina Leśków - TRIAshoes - Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu


Young Polish Designers: Studies in Reality materiał, eksperyment, technologia

Paulina Kwiatkowska – Tytan, krzem, powietrze – Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie

Lepsza jakość powietrza

Tytan, krzem, powietrze to kolekcja obiektów wpływających na poprawę jakości powietrza w pomieszczeniach poprzez jego oczyszczanie, regulację wilgotności oraz temperatury. Ich działanie jest w jak największym stopniu naturalne. Obiekty są wykonane głównie z tkanin, dodatkowo wzmocnionych substancjami zwiększającymi wydajność tych procesów.

Zaprojektowane zostały w ten sposób, że zwracają uwagę na problem jakości powietrza oraz uświadamiają, w jaki sposób wpływają na nią materiały, którymi się otaczamy.

Paulina Kwiatkowska - Tytan, krzem, powietrze - Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie

Mateusz Mioduszewski – Ashka – Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach

Ceramika z popiołu

Duża część polskiej energetyki opiera się na paliwach kopalnych. Ta dziedzina gospodarki wytwarza ogromne pokłady odpadów, spośród których większość stanowią popioły. Fakt ten zainspirował autora do przeprowadzenia studium projektowego materiału z przetworzonych produktów ubocznych spalania. Liczne próby doprowadziły do powstania tworzywa zawierającego aż 70% odpadu popielnego.

Tworzywo okazało się doskonałym materiałem do produkcji płyt ceramicznych, naczyń czy donic. Materiał jest podatny na różnorodne naturalne barwienie i formowanie.

Mateusz Mioduszewski - Ashka - Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach

Marek Kuźmiński – Tumicoffee – Akademia Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi

Zaparz, wypij, przetwórz

Celem projektu było wykorzystanie odpadu wytworzonego lokalnie do stworzenia produktu z nową wartością dodaną. Tak powstał materiał opracowany na bazie odpadu kawowego i żywicy przeznaczonej do kontaktu z żywnością. Ze stworzonego komponentu wyprodukowano płytki, dzięki którym nie tylko ograniczono ilość śmieci, ale także wpłynęło to na wystrój lokalu, z którego został pobrany surowiec, nadając mu indywidualny charakter.

Marek Kuźmiński - Tumicoffee - Akademia Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi

Adam Zawiślak – Gwóźdź rozporowy – Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku

Nowatorskie narzędzie

Projekt jest reinterpretacją klasycznego sposobu mocowania, jakim jest gwóźdź. W proponowanej wersji gwoździe posiadają dwa lub trzy trzpienie zespolone ze sobą jedynie na wysokości łba i zaostrzone odwrotnie w porównaniu do tych standardowych — do wewnątrz. Ich specyficzna budowa wpływa na rozpór nóg podczas wbijania, po czym następuje blokada ich w podłożu – nogi przyjmują formę kotwicy.

Dzięki temu siła klinująca przewyższa możliwości standardowych gwoździ oraz umożliwia blokowanie osi obrotu złączonych płaszczyzn. Projekt porusza też znaczenie estetyki śladu, jaki zostawiają po sobie stosowane obecnie elementy służące do łączenia różnych elementów.

Adam Zawiślak - Gwóźdź rozporowy - Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku

Jan Gliński – Flat – Akademia Sztuki w Szczecinie

Mebel do małych przestrzeni

Projekt mebli, który użytkownik może za darmo pobrać z internetu i własnoręcznie zmontować według instrukcji. Flat to stół i dwa siedziska, przed rozłożeniem płaskie i przylegające do ściany. Komplet stanowi odpowiedź na wyzwania związane ze zmniejszającą się dostępną przestrzenią życiową i jest dedykowany użytkownikom, którzy cenią sobie możliwość rearanżacji wnętrza oraz chcą uzyskać większą ilość miejsca bez konieczności wynoszenia mebli.

Został wykonany wyłącznie z dwóch surowców: sklejki topolowej oraz tkaniny technicznej. Zastosowanie tych materiałów pozwoliło na rozkładanie mebla bez użycia zawiasów.

Jan Gliński - Flat - Akademia Sztuki w Szczecinie

Patrycja Walaszek – Optybot – Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku

Nauka teorii przez praktykę

Zabawka do nauki teorii żeglarstwa z wykorzystaniem podstaw programowania. Robot pełni rolę interaktywnego pionka, który porusza się po torze, reagując na polecenia, ustawione przez gracza na trasie. Uczestnicy poprzez zabawę utrwalają nabytą wiedzę teoretyczną i wykorzystują ją w praktyce. Gracze są stymulowani do aktywnego wykorzystywania zdobytych umiejętności, mogą uczyć się na własnych błędach i czerpać wiedzę od kolegów, co pomaga w nawiązywaniu relacji w zespole.

Papierowy żagiel można powielać w oparciu o szablon, co umożliwia nadanie mu cech indywidualnych dla każdego gracza.

Patrycja Walaszek - Optybot - Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku


Young Polish Designers: Studies in Reality rytuał, zmysły, materiał

Aleksandra Łukasik – I graj z ogniem – Akademia Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu

Tańczący ogień

Interaktywny mebel – palenisko akustyczne. Ulotny żywioł służy jako equalizer dźwięku. Zabieg ten jest możliwy dzięki zastosowaniu instalacji gazowej, tzw. rury Rubensa. Mebel sterowany jest za pomocą aplikacji mobilnej oraz przy wykorzystaniu bodźców dźwiękowych płynących do głośnika z podłączonego dowolnego ich źródła. Płomienie w różnorodny sposób reagują na kompozycje akustyczne – zmieniają się od harmonijnej linii po wysokie, zróżnicowane fale. Estetyka obiektu nawiązuje do instrumentów muzycznych.

Aleksandra Łukasik - I graj z ogniem - Akademia Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu

Sara Boś – Orkiestra kręcona korbą – Akademia Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu

Kinetyczne skrzypce

Inspiracją projektu były zasady funkcjonowania trąbki oraz skrzypiec, a efektem – połączenie działania tych dwóch instrumentów. Wywołane za pomocą smyczka drgania strun przenoszą się na pudło rezonansowe oraz tuby, powodując powstawanie fali akustycznej. Użyte przez projektantkę materiały – miedź oraz sklejka – wspomagają przewodzenie dźwięku.

Sara Boś - Orkiestra kręcona korbą - Akademia Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu

Magdalena Cieślak – Laboratorium zmysłów – Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu

Doświadczyć więcej

Zestaw eksperymentalnych naczyń pozwalający na wzmocnienie doświadczeń związanych ze spożywaniem posiłku. Forma przedmiotu dostosowana jest do wielozmysłowej obserwacji trzech procesów – smażenia, wędzenia oraz topnienia. Podstawa wykonana z granitu po nagrzaniu utrzymuje stałą temperaturę – pozwala to na tworzenie różnorodnych procesów na oczach użytkownika. Przykrywające bazę szklane kopuły pozwalają utrzymać aromaty zawarte w produktach.

Głównym założeniem projektantki było przedłużenie i zwrócenie szczególnej uwagi na proces przygotowywania posiłku, tak by sam użytkownik mógł wziąć w nim udział, ale z perspektywy obserwatora. Pozwala to na silniejsze skupienie się na samym procesie i wpływa na wyostrzenie zmysłów, aby konsumpcja przynosiła większą satysfakcję. Dzięki Laboratorium Zmysłów użytkownik korzysta nie tylko ze zmysłu smaku, ale również słuchu, węchu i wzroku.

Magdalena Cieślak - Laboratorium zmysłów - Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu

Kasia Wasielewska – M°Or – Akademia Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu

Domowe kiszenie

Zestaw do domowej fermentacji M°Or to propozycja powrotu do polskich tradycji domowego wytwórstwa produktów fermentowanych, mających bardzo pozytywny wpływ na nasze zdrowie. To eleganckie i proste w obsłudze naczynia, dzięki którym przyrządzenie kiszonki jest bardzo łatwe. Przezroczysta, szklana baza daje możliwość obserwowania na bieżąco zmian zachodzących w trakcie kiszenia.

Produkt zawiera ceramiczne pokrywy wyposażone w filtr z węglem aktywnym, umieszczony na rynnie wodnej, który pochłania zapachy powstające w procesie kiszenia. Dopełnieniem zestawu jest podbierak do soków z kiszonek.

Kasia Wasielewska - M°Or - Akademia Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu

Ela Maruszczak – (D)efekt – Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku

Piękno niedoskonałości

Wszystko, co ma jakiś defekt, jest zazwyczaj odbierane negatywnie przez człowieka. Składają się na to cechy wizualne, które wzbudzają u odbiorcy niepokój: niepowtarzalność struktury, przebarwienia, asymetria. Projekt ma na celu zachęcenie do akceptacji defektów oraz podniesienie ich wartości poprzez przejęcie kontroli nad ich powstawaniem oraz natężeniem.

Wazony wizualizują stopień akceptacji efektów ze względu na stopień kontroli człowieka nad ich powstawaniem: najmniejsze – wazony poddane działaniu żywiołów, średnie – proces kontrolowany przez projektantkę przyjmującą za narzędzie niekontrolowany żywioł, największe – w pełni kontrolowane powstawanie niedoskonałości w procesie produkcji ceramiki. Dodatkowo wazony zawierają obręcze łączące materiały, co sprzyja szybszemu powstawaniu nowych defektów.

Ela Maruszczak - (D)efekt - Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku

Jarosław Hamryszczak – Designed by experiment – Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku

Test na wrażliwość dotyku

Test psychofizyczny, na który składa się wzornik złożony z 7 zestawów próbników wykonanych z drewna, porcelany, tworzywa i metalu. Próbniki cechują się różnymi właściwościami fizycznymi oraz przypisaną parametrycznie wartością bodźców. Wskazując dwa skrajne względem siebie próbniki, użytkownik daje podstawę określenia średniej wartości własnej percepcji taktylnej jako rekomendację i punkt odniesienia do projektowania sensorycznego.

Pozwala to na bardziej świadome projektowanie produktów seryjnych, ale odpowiadających na potrzeby ludzi o różnych percepcjach i predyspozycjach sensorycznych. Dla przykładu, wyniki testu zostały zinterpretowane na szczoteczce do zębów, kubku i telefonie komórkowym.

Pomysł na projekt zrodził się z konieczności uświadomienia projektantom i użytkownikom znaczenia taktylności i percepcji pozawzrokowej we współczesnym wzornictwie.

Jarosław Hamryszczak - Designed by experiment - Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku

 


Organizatorzy wystawy Young Polish Designers: Studies in Reality na Dutch Design Week 2019

Akademickie Centrum Designu

Organizatorem wystawy Young Polish Designers: Studies in Reality jest Akademickie Centrum Designu (ACD), organizacja skupiająca wydziały prowadzące kierunek wzornictwa ośmiu publicznych uczelni artystycznych. Głównym celem działalnościACD jest stałe kreowanie współpracy pomiędzy biznesem a nauką poprzez realizację wspólnych prac badawczo-rozwojowych i projektowych. Jednocześnie zadaniem ACD jest promocja polskich szkół designu, kreowanie polskiego designu oraz promowanie polskiego przemysłu.

Misją Akademickiego Centrum Designu jest stanie się platformą łączącą potencjał naukowy i dydaktyczny, która przyczyni się do podniesienia konkurencyjności i atrakcyjności studiów na kierunkach projektowych w polskich
uczelniach artystycznych.

Publiczne uczelnie artystyczne uczestniczące w projekcie: Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku, Akademia Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi, Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach, Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie, Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu, Akademia Sztuki w Szczecinie, Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie, Akademia Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu.

Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku

Wydział Architektury i Wzornictwa jest największym wydziałem Gdańskiej ASP. Łączy trzy kierunki: Wzornictwo, Architekturę Wnętrz oraz Architekturę Przestrzeni Kulturowych. Posiada jedną z najbogatszych ofert dla studentów kierunków projektowych w kraju. Duża różnorodność zauważalna jest szczególnie na kierunku Wzornictwo, gdzie poza intensywnym kursem podstaw i narzędzi projektowych, studenci mają dostęp do różnych pracowni specjalistycznych od grafiki użytkowej, przez zdobywający prestiżowe nagrody produkt jak i mebel aż do projektowania okrętów czy biżuterii.

Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku - foto Diego Delso

Szczególnie charakterystyczne dla wydziału, są te które współpracują z lokalnym przemysłem związanym z projektowaniem ekskluzywnych jachtów jak i wykorzystywaniem znanego na całym świecie bursztynu bałtyckiego do projektowania biżuterii. Siedziba uczelni mieści się w jednym z najcenniejszych zabytków Gdańska — Wielkiej Zbrojowni tuż przy starówce.

Wydział poza edukacją podejmuje współpracę z partnerami zewnętrznymi z dziedziny biznesu, produkcji oraz instytucjami związanymi z promocją i rozwojem designu w Polsce. Kadra może się poszczycić międzynarodowymi realizacjami oraz wystawami w cenionych ośrodkach kultury na świecie, co również przekłada się na wysoką ocenę absolwentów wśród pracodawców w kraju i za granicą.

Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach

Wizytówką Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach jest Wydział Grafiki Projektowej. ASP w Katowicach to jedna z najmłodszych wyższych szkół artystycznych w kraju. Wcześniej funkcjonowała jako filia krakowskiej ASP. Poza dawnym budynkiem, uczelnia może się dziś poszczycić zupełnie nowym gmachem o świetnym projekcie architektonicznym, wplecionym w przestrzeń miasta, w bardzo bliskim sąsiedztwie dawnej siedziby. Świetnie przemyślana architektura gmachów, które zostały połączone z otwartymi przestrzeniami, z zielenią umożliwia studentom również pracę na zewnątrz.

Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach

Katowice mają też świetnie wyposażone laboratoria i to zarówno te dotyczące druków 2D, jak i 3D. Także laboratoria i warsztaty wyposażone są w maszyny i urządzenia najnowszej generacji, z których pod okiem specjalistów studenci mogą korzystać, by realizować modele swoich projektów w różnych technikach i technologiach. Katowicki Wydział Projektowania Form Przemysłowych współpracuje z wieloma firmami z różnych dziedzin gospodarki. Prowadzi też badania we współpracy z Akademią Medyczną oraz z Centrum Kardiologii w Zabrzu.

Dzięki tej współpracy powstaje wiele bardzo ciekawych i bardzo innowacyjnych projektów związanych ze światem medycyny oraz rehabilitacji. Katowice to także bardzo mocny Wydział Grafiki Projektowej. Akademia może pochwalić się imponującą strefą pozwalająca na profesjonalne realizowanie filmów i animacji. W Katowicach powstaje też wiele projektów tzw. socjalno-społecznych, co wynika ze specyfiki położenia geograficznego – na Górnym Śląsku.

Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie

Akademia Sztuk Pięknych w Krakowie, w której studiowało wielu słynnych polskich malarzy, grafików i rzeźbiarzy, w roku 2018 obchodziła swoje 200-lecie. Jednak jest ona znana nie tylko z wydziałów artystycznych. To właśnie tutaj w 1964 roku powstał pierwszy Wydział Wzornictwa Przemysłowego w powojennej Polsce. W krakowskiej Akademii studenci mogą również zdobywać wiedzę i doświadczenie w dziedzinie architektury  wnętrz, projektowania mebla oraz grafiki projektowej.

Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie

Specyficzną cechą krakowskiego Wydziału Wzornictwa jest położenie nacisku na metodykę projektowania, projektowanie uniwersalne oraz inspiracje związane z tradycjami polskiej sztuki użytkowej i rzemiosła. Dobrze znana jest również działająca na wydziale Katedra
Komunikacji Wizualnej. Szkoła dysponuje warsztatami, gdzie studenci mogą wykonywać modele produktów, korzystając z tradycyjnych urządzeń oraz drukarek 3D i obrabiarek CNC.

Wydział współpracuje z wieloma firmami i instytucjami krajowymi i zagranicznymi, a jego studenci zostają laureatami prestiżowych konkursów. Jak wykazują badania losów absolwentów prowadzone przez uczelniane Biuro Karier około 80% absolwentów wydziału znajduje zatrudnienie w przemyśle.

Akademia Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi

Akademia Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi to nowoczesna uczelnia artystyczna z ponad 70-letnią tradycją. Studenci mają do dyspozycji bogatą ofertę studiów licencjackich, magisterskich, doktoranckich oraz szeroki wachlarz studiów podyplomowych. Od października 2019 roku nowa struktura Akademii zakłada istnienie dwóch wydziałów: Wydziału Sztuk Pięknych i Wydziału Sztuk Projektowych.

Akademia Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi

Celem studiów na Wydziale Sztuk Projektowych jest kształcenie designerów o wysokich kwalifikacjach, zdolnych do podejmowania działań projektowych i indywidualnej aktywności twórczej w obszarze produktów przemysłowych i systemów
wizualnych, ubioru, biżuterii, tkaniny, scenografii czy gier komputerowych.

Uczelnia oferuje również studia skierowane do przyszłych architektów wnętrz. Proces edukacji na wymienionych kierunkach opiera się na zdobywaniu umiejętności projektowych, poznawaniu różnorodnych technologii i zdobywaniu wiedzy o wdrażaniu projektów do produkcji poprzez współpracę z przemysłem.

Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu

Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu to największa uczelnia artystyczna w Polsce, jest spadkobiercą dziedzictwa utworzonej w 1919 roku Państwowej Szkoły Sztuk Zdobniczych i Przemysłu Artystycznego.Uzyskanie przez Uczelnię w 2012 roku statusu uniwersytetu jest potwierdzeniem wysokiej jakości i wielokierunkowości kształcenia. Obecnie UAP szczyci się piętnastoma kierunkami studiów ulokowanymi na ośmiu wydziałach.

Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu

Unikatowa w skali kraju jest otwartość wszystkich pracowni Uczelni dla studentów różnych kierunków. Możliwość studiowania poszczególnych dziedzin we wszystkich pracowniach artystycznych i projektowych decyduje o wszechstronnym poszerzaniu
świadomości studentów. Wydziałem, który skupia w sobie aż cztery obszary sztuki jest Wydział Architektury i Wzornictwa, na którym prowadzone są następujące kierunki: architektura, design krajobrazu, wzornictwo, projektowanie mebla.

Kadra pedagogiczna to profesjonalni projektanci, praktykujący zawodowo, jak i zajmujący się badaniami nad różnorodnymi zagadnieniami dotyczącymi istoty projektowania we współczesnym świecie. Szeroko zakrojona współpraca z podmiotami zewnętrznymi, takimi jak instytucje państwowe, firmy produkcyjne, organizacje czy stowarzyszenia, przekłada się na praktyczne przygotowanie studentów do przyszłej pracy zawodowej i działalności artystycznej.

Akademia Sztuki w Szczecinie

Akademia Sztuki w Szczecinie to najmłodsza i pierwsza w Polsce publiczna wyższa uczelnia artystyczna łącząca sztuki wizualne ze sztukami muzycznymi. Kształcą ok. 750 studentów, którzy zdobywają nagrody i wyróżnienia w międzynarodowych konkursach wszystkich dziedzin sztuki. Od października 2019 roku w strukturach Akademii istnieją trzy wydziały projektowe: Wydział Architektury Wnętrz, Wydział Grafiki oraz Wydział Wzornictwa.

Akademia Sztuki w Szczecinie

Akademia Sztuki w Szczecinie stawia na kształcenie świadomych, kreatywnych projektantów. Nasi studenci i absolwenci wykorzystują nowe technologie, tworzą projekty odpowiadające potrzebom indywidualnych odbiorców, społeczeństwa i miasta. Akademia
uznaje zindywidualizowanie procesu dydaktycznego za najważniejszy element kształcenia – daje to możliwość bardzo wnikliwej analizy poszczególnych etapów rozwoju świadomości projektowej i artystycznej studentów, co z kolei pozwala indywidualnie dostosować program nauczania do dynamicznie zmieniających się sektorów kreatywnych oraz rynku sztuki.

Dzięki obecności w Akademii Sztuki w Szczecinie Centrum Przemysłów Kreatywnych, w skład którego wchodzi 16 nowoczesnych laboratoriów, uczelnia staje się miejscem dialogu designu, sztuki z biznesem, gdzie projektowanie w warunkach akademickich odpowiada potrzebom biznesowym.

Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie

Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie jest najstarszą artystyczną uczelnią wyższą w Polsce. Od ponad stu lat rozwija talenty młodych artystów w dziedzinie malarstwa, rzeźby, grafiki, konserwacji i restauracji dzieł sztuki czy sztuki mediów, w tym animacji, fotografii i przestrzeni audiowizualnej. W ramach Akademii działa Wydział Wzornictwa, który istnieje od 1977 roku. Jego program promuje myślenie holistyczne, łączy projektowanie produktu, komunikacji wizualnej i przestrzeni oraz projektowanie ubioru z wiedzą o rynku, technologiach, naukach społecznych, sztuce i kulturze. Trzy kluczowe filary programu to design, sztuka i teoria.

Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie foto Adrian Grycuk

DESIGN. Projektowanie jest dziś obecne we wszystkich sferach życia. Projektowane są nie tylko produkty przemysłowe czy grafika, ale też usługi i doświadczenia. Design jest traktowany jako proces prowadzący do tworzenia rozwiązań, które dostarczają odbiorcom istotnych dla nich wartości, zarówno funkcjonalnych i estetycznych jak i emocjonalnych.

SZTUKA. Studenci uczestniczą w zajęciach z malarstwa, rysunku i rzeźby. Szczególną rolę w nauczaniu artystycznym pełni koncepcja formy otwartej opracowana przez Oskara Hansena oraz program Pracowni Jerzego Jarnuszkiewicza. Rolą nauczania sztuki na Wydziale Wzornictwa jest kształtowanie wolnego, twórczego i niezależnego myślenia.

TEORIA. Wydział Wzornictwa posiada własną Katedrę Historii i Teorii Designu. Studenci, oprócz zajęć z estetyki, historii sztuki, czy filozofii, uczestniczą w wykładach, seminariach i konwersatoriach, które łączą ich praktykę z kontekstem społecznym, politycznym i ekonomicznym. Katedra Historii i Teorii Designu organizuje co dwa lata międzynarodowa konferencja Fair Design, która poświęcona jest wyzwaniom, przed którymi stoją współcześni projektanci.

Akademia Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu

Akademia Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu w swej ponad 70-letniej historii staje się znaczącym ośrodkiem kulturo- i opiniotwórczym. Uczelnia pełni rolę centrum aktywności artystycznej, badawczej i dydaktycznej w zakresie sztuk pięknych i projektowych. Obecnie posiada cztery wydziały: Malarstwa i Rzeźby, Grafiki i Sztuki Mediów, Ceramiki i Szkła oraz Architektury Wnętrz i Wzornictwa, wewnątrz których funkcjonuje osiemnaście katedr.

Akademia Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu

Oferta edukacyjna umożliwia kształcenie na jedenastu kierunkach w trybie stacjonarnym i niestacjonarnym, studia z wykładowym językiem angielskim, studia podyplomowe i szkołę doktorską. Działalność edukacyjna jest oparta na szacunku dla tradycji szkolnictwa artystycznego, umiędzynarodowieniu kształcenia, otwartości kulturowej i wolności nauczania. Osiągnięcia artystyczne, naukowe i badawczo-rozwojowe są rezultatem permanentnego wzmacniania potencjału badawczego, w tym rozbudowy infrastruktury i podnoszenia kwalifikacji kadry naukowo-dydaktycznej, a współpraca z otoczeniem, która bazuje na fuzji nauki i sztuki, techniki i artystycznej wizji, jest dedykowana społeczeństwu oraz regionalnej i ponadregionalnej gospodarce.

Dalszy rozwój Akademii jest warunkiem utrzymania związków z wciąż zmieniającym się światem, z nowymi ideami artystycznymi, trendami projektowymi oraz technikami i technologiami realizacyjnymi. Z uczelnią i miastem są związani uznani artyści i projektanci, których nazwiska wpisują się w kanon polskiej sztuki współczesnej.

 

Udostępnij ten artykuł

Zapisz się do newslettera

wyrażam zgodę na przetwarzanie podanych powyżej danych w celu otrzymywania newslettera.

wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji handlowych od klientów PLN Design.

Wpisz szukane słowo i kliknij enter