Young Polish Designers: Studies in Reality na Dutch Design Week

Prace dwudziestu o┼Ťmiu ┼Ťwie┼╝o upieczonych projektant├│w z o┼Ťmiu uznanych publicznych szk├│┼é artystycznych obejmuj─ů przedmioty codziennego u┼╝ytku, projekty rozwi─ůzuj─ůce problemy wsp├│┼éczesnego ┼Ťwiata oraz tworz─ůce lepsz─ů przysz┼éo┼Ť─ç dla kolejnych pokole┼ä b─Ödzie mo┼╝na zobaczy─ç na wystawie Young Polish Designers. Projektanci proponuj─ů odpowiedzialne i estetyczne rozwi─ůzania z wykorzystaniem r├│┼╝norodnych metod i narz─Ödzi. Prace wyselekcjonowane na wystaw─Ö obejmuj─ů wiele obszar├│w projektowania ÔÇô od projektu koncepcyjnego, obiekt├│w i us┼éug po projektowanie spo┼éeczne i komunikacj─Ö wizualn─ů. Wystawa Young Polish Designers: Studies in Reality rozpocznie si─Ö 19 pa┼║dziernika w Eindhoven w Holandii podczas Dutch Design Week 2019. Kuratork─ů wydarzenia jest Izabela Bo┼éoz, a organizatorem Akademickie Centrum Designu.

Wystawa Young Polish Designers: Studies in Reality

Projekty zaprezentowane w sze┼Ťciu kategoriach podkre┼Ťlaj─ů znaczenie intymno┼Ťci w ┼╝yciu codziennym, podnosz─ůc ┼Ťwiadomo┼Ť─ç r├│┼╝norodno┼Ťci fizycznej, znaczenie relacji z lud┼║mi┬á i problematyk─Ö odchodzenia bliskich. Wsp├│lnym mianownikiem dwudziestu o┼Ťmiu prac wybranych przez┬á kuratork─Ö Izabel─Ö Bo┼éoz na wystaw─Ö Young Polish Designers: Studies in Reality, jest podej┼Ťcie projektant├│w do otaczaj─ůcej ich rzeczywisto┼Ťci. Absolwenci dok┼éadnie analizuj─ů ┼Ťwiat i zwi─ůzane z nim wyzwania oraz proponuj─ů tw├│rcze podej┼Ťcie do otaczaj─ůcej ich rzeczywisto┼Ťci.

Young Polish Designers: Studies in Reality na Dutch Design Week

Wsp├│lny mianownik wybranych dwudziestu o┼Ťmiu prac to zaanga┼╝owanie, z jakim autorzy podchodz─ů do otaczaj─ůcej ich rzeczywisto┼Ťci. M┼éodzi tw├│rcy wnikliwie analizuj─ů ┼Ťwiat i otaczaj─ůce zagro┼╝enia, proponuj─ůc kreatywne podej┼Ťcie do zaobserwowanych zjawisk. Ich uwaga przenosi si─Ö z projektowania przedmiot├│w codziennego u┼╝ytku na rozwi─ůzywanie problem├│w wsp├│┼éczesnego ┼Ťwiata i tworzenie lepszej przysz┼éo┼Ťci dla kolejnych pokole┼ä. Nie tylko stosuj─ů r├│┼╝norodne metody i narz─Ödzia, aby zaproponowa─ç zmiany w m─ůdry, estetyczny i odpowiedzialny spos├│b, ale poruszaj─ů si─Ö r├│wnie┼╝ w wielu dziedzinach projektowania, od projekt├│w koncepcyjnych, przedmiot├│w i us┼éug po studia materia┼éoznawcze, design spo┼éeczny czy komunikacj─Ö wizualn─ů.

Projekty stawiaj─ůce w centrum uwagi drugiego cz┼éowieka

Wiele projekt├│w stawia w centrum uwagi drugiego cz┼éowieka. Projektanci z wra┼╝liwo┼Ťci─ů podchodz─ů do tematu relacji z innymi oraz zwracaj─ů uwag─Ö na rang─Ö tego zagadnienia. Podkre┼Ťlaj─ů znaczenie blisko┼Ťci w codziennym ┼╝yciu, uwra┼╝liwiaj─ů na fizyczn─ů odmienno┼Ť─ç, uzmys┼éawiaj─ů znaczenie relacji z osobami starszymi lub zwracaj─ů uwag─Ö na rol─Ö przekazy-wania pami─Öci o bliskich z pokolenia na pokolenie.

Innym punktem wyj┼Ťcia, przynosz─ůcym ciekawe efekty, sta┼éy si─Ö prace powsta┼ée na styku medycyny i projektowania. Pracuj─ůc multidyscyplinarnie, tw├│rcy dzi─Öki zdobytej wiedzy i kreatywno┼Ťci proponuj─ů rozwi─ůzania dla os├│b chorych lub z dysfunkcjami. ┼ü─ůcz─ů ciekaw─ů form─Ö wizualn─ů z funkcjonalno┼Ťci─ů i efektywno┼Ťci─ů dzia┼éania. Projekty s─ů poparte badaniami oraz wykonane przy aktywnym udziale u┼╝ytkownik├│w.

Young Polish Designers: Studies in Reality na Dutch Design Week #1

Projekty na styku medycyny i projektowania

Innym punktem wyj┼Ťcia, przynosz─ůcym ciekawe efekty, sta┼éy si─Ö prace powsta┼ée na styku medycyny i projektowania. Pracuj─ůc multidyscyplinarnie, tw├│rcy dzi─Öki zdobytej wiedzy i kreatywno┼Ťci proponuj─ů rozwi─ůzania dla os├│b chorych lub z dysfunkcjami. ┼ü─ůcz─ů ciekaw─ů form─Ö wizualn─ů z funkcjonalno┼Ťci─ů i efektywno┼Ťci─ů dzia┼éania. Projekty s─ů poparte badaniami oraz wykonane przy aktywnym udziale u┼╝ytkownik├│w.

M┼éodzi designerzy nie stroni─ů od zg┼é─Öbiania materia┼éoznawstwa. W tym kontek┼Ťcie powsta┼éy zar├│wno innowacyjne surowce, jak i materia┼éy na poz├│r tradycyjne, lecz o nowym sposobie u┼╝ycia lub dzia┼éania. Dzi─Öki ┼Ťwiadomemu wykorzystaniu powsta┼éych tworzyw studenci zwracaj─ů uwag─Ö na aspekty ekologiczne, znaczenie bada┼ä i eksperymentu we wzornictwie oraz zastosowanie tworzonych technologii w celu poprawy jako┼Ťci ┼╝ycia. Projektanci ch─Ötnie si─Ögaj─ů do korzeni i nie zapominaj─ů o dawnych technikach wytwarzania. We wsp├│┼épracy z rzemie┼Ťlnikami tworz─ů przedmioty czerpi─ůce z wielowiekowej tradycji, zachwycaj─ůce estetyk─ů lub b─Öd─ůce swojego rodzaju manifestem.

Young Polish Designers: Studies in Reality na Dutch Design Week #2

Takie projekty pokazuj─ů, ┼╝e dzi─Öki zdobytej podczas studi├│w wiedzy studenci s─ů w stanie pracowa─ç z r├│┼╝nymi materia┼éami oraz wyrazi─ç si─Ö artystycznie za pomoc─ů r├│┼╝norodnych ┼Ťrodk├│w wyrazu. Prace na wystawie Young Polish Designers: Studies in Reality pochodz─ů z r├│┼╝nych dzia┼é├│w projektowania, takich jak grafika, produkty, tkaniny czy bi┼╝uteria, pokazuj─ůc zr├│┼╝nicowanie i wszechstronno┼Ť─ç odebranej edukacji. Przedstawiaj─ů mocne strony zaanga┼╝owanych wydzia┼é├│w: artystyczne wykszta┼écenie student├│w, znajomo┼Ť─ç technik i materia┼é├│w, wra┼╝liwo┼Ť─ç spo┼éeczn─ů, umiej─Ötno┼Ť─ç my┼Ťlenia koncepcyjnego i systemowego, a tak┼╝e znajomo┼Ť─ç reali├│w rynku i aktualnych wyzwa┼ä wsp├│┼éczesnego ┼Ťwiata. Studenci umiej─Ötnie ┼é─ůcz─ů wiedz─Ö teoretyczn─ů z praktyk─ů, dzi─Öki czemu ich projekty nie pozostaj─ů jedynie na poziomie koncepcyjnym, ale stanowi─ů konkretn─ů propozycj─Ö, mo┼╝liw─ů do zrealizowania – m├│wi kuratorka wystawy, Izabela Bo┼éoz.

Akademickie Centrum Designu organizatorem wystawy Young Polish Designers: Studies in Reality

Wystawa jest organizowana przez┬áAkademickie Centrum Designu, organizacj─Ö skupiaj─ůc─ů wydzia┼éy projektowe o┼Ťmiu polskich publicznych szk├│┼é artystycznych. G┼é├│wnym celem ACD jest nawi─ůzanie wsp├│┼épracy mi─Ödzy biznesem a nauk─ů poprzez wsp├│lne badania rozwojowe i projektowe. Ma r├│wnie┼╝ na celu promocj─Ö polskich szk├│┼é designu, ich tw├│rczo┼Ťci i polskiego przemys┼éu. Wizj─ů ACD jest stanie si─Ö platform─ů ┼é─ůcz─ůc─ů potencja┼é bada┼ä i nauczania, co przyczyni si─Ö do zwi─Ökszenia konkurencyjno┼Ťci i atrakcyjno┼Ťci studi├│w z zakresu projektowania w polskich szko┼éach artystycznych.

Uczelnie uczestnicz─ůce w projekcie to: Akademia Sztuk Pi─Öknych w Gda┼äsku, Akademia Sztuk Pi─Öknych im. W┼éadys┼éawa Strzemi┼äskiego w ┼üodzi, Akademia Sztuk Pi─Öknych w Katowicach, Akademia Sztuk Pi─Öknych im. Jana Matejki w Krakowie, Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu, Akademia Sztuki w Szczecinie, Akademia Sztuk Pi─Öknych w Warszawie oraz Akademia Sztuk Pi─Öknych im. Eugeniusza Gepperta we Wroc┼éawiu.

 


Projekty na wystawie Young Polish Designers: Studies in Reality

Young Polish Designers: Studies in Reality – rehabilitacja, zdrowie, cia┼éo

Sylwia Kru┼║lak – Splot – Akademia Sztuk Pi─Öknych im. Jana Matejki w Krakowie

Rehabilitacja przez zabaw─Ö

Helikopter Splot to zabawka umo┼╝liwiaj─ůca ─çwiczenie uszkodzonego splotu ramiennego poprzez wykonywanie ruch├│w odwodzenia i przywodzenia ramienia oraz manipulacyjnych d┼éoni. Modu┼éowo┼Ť─ç pozwala dzieciom samodzielnie i intuicyjnie z┼éo┼╝y─ç zabawk─Ö, a magnetyczne po┼é─ůczenie sprawia, ┼╝e monta┼╝ poszczeg├│lnych element├│w jest szybki. Zabawa przy pomocy r─ůk rozwija wyobra┼║ni─Ö przestrzenn─ů. Dzi─Öki zamontowanemu hakowi mo┼╝na zawiesi─ç i przenie┼Ť─ç inny element/zabawk─Ö.

Sylwia Kru┼║lak - Splot - Akademia Sztuk Pi─Öknych im. Jana Matejki w Krakowie

Katarzyna Kr├│l – Move – Akademia Sztuk Pi─Öknych im. Jana Matejki w Krakowie

Rehabilitacja szyta na miar─Ö

Move to interaktywne sportowe spodnie wspomagaj─ůce rehabilitacj─Ö stawu kolanowego. Do leggins├│w do┼é─ůczona jest specjalna aplikacja. W projekcie wykorzystano nowoczesne czujniki ugi─Öcia i elastyczne obwody przewodz─ůce energi─Ö elektryczn─ů. Z ty┼éu, na cz─Ö┼Ťci krzy┼╝owej, znajduje si─Ö jednostka steruj─ůca z mikroprocesorem i nadajnikiem Bluetooth, kt├│ra bezprzewodowo przesy┼éa dane do aplikacji.

Zapisanie wszystkich informacji o ruchach umo┼╝liwia lepsz─ů analiz─Ö problemu i optymalizacj─Ö leczenia, ale co najwa┼╝niejsze dane s─ů aktualizowane w czasie rzeczywistym, dzi─Öki czemu fizjoterapeuci mog─ů monitorowa─ç swoich pacjent├│w i kontaktowa─ç si─Ö z nimi w spos├│b zdalny. Legginsy wykonane s─ů z lekkich, oddychaj─ůcych materia┼é├│w.

Katarzyna Kr├│l - Move - Akademia Sztuk Pi─Öknych im. Jana Matejki w Krakowie

Magdalena Michna-Czyrwik – Stanowisko do hydroterapii – Akademia Sztuk Pi─Öknych w Katowicach

Wodna rehabilitacja

Stanowisko do hydroterapii stanowi element projektu ogrodu sensorycznego dla dzieci z niepe┼énosprawno┼Ťciami z o┼Ťrodka Zameczek w Rudo┼étowicach. Sk┼éada si─Ö z koryta z wod─ů, kt├│ra kr─ů┼╝y w obiegu zamkni─Ötym, oraz czterech r├│┼╝nych paneli s┼éu┼╝─ůcych do dystrybucji cieczy wylatuj─ůcej w─Ö┼╝ykiem. Stanowisko obs┼éuguje terapeuta lub dziecko. Kolory element├│w dobrano tak, aby dzi─Öki zastosowaniu kontrastu by┼éy widoczne dla os├│b niedowidz─ůcych, z jednoczesnym zachowaniem umiaru ton├│w ze wzgl─Ödu na dzieci nadwra┼╝liwe na bod┼║ce.

Stanowisko dostosowane jest do potrzeb os├│b poruszaj─ůcych si─Ö na w├│zkach inwalidzkich. Korzystanie ze stanowiska dzia┼éa relaksacyjnie, rozwija motoryk─Ö ma┼é─ů i du┼╝─ů, stymuluje zmys┼é s┼éuchu, dotyku oraz wzroku.

Magdalena Michna-Czyrwik - Stanowisko do hydroterapii - Akademia Sztuk Pi─Öknych w Katowicach

 


Young Polish Designers: Studies in Reality – projektowanie inkluzywne, mobilno┼Ť─ç, dost─Öpno┼Ť─ç

Dominika J─Ödrzejek – Bagsforall – Akademia Sztuk Pi─Öknych im. Jana Matejki w Krakowie

Wygodna podr├│┼╝ dla wszystkich

Podr├│┼╝owanie po ┼Ťwiecie nie stanowi ju┼╝ takiego problemu jak kiedy┼Ť, tak┼╝e dla os├│b z dysfunkcjami ruchowymi. Brakuje jednak projekt├│w baga┼╝y dostosowanych dla tej grupy podr├│┼╝nik├│w. Zaproponowany system sk┼éada si─Ö z mocowa┼ä i dw├│ch baga┼╝y podr─Öcznych, kt├│re dzi─Öki magnetycznym uchwytom ┼éatwo dopinaj─ů si─Ö do ramy w├│zka. Dzi─Öki temu osoba towarzysz─ůca nie jest tak bardzo obci─ů┼╝ona, a osoba na w├│zku inwalidzkim, kt├│ra zwykle bywa zmuszona do trzymania baga┼╝y na kolanach, mo┼╝e czu─ç si─Ö bardziej komfortowo.

Mocowania pozwalaj─ů na obr├│cenie przypi─Ötej torby do przodu i swobodny przejazd przez w─ůskie przej┼Ťcie, a tak┼╝e za┼éo┼╝enie jej na plecy, gdy w├│zek jest sk┼éadany do transportu. Torba jest jednostronnie usztywniona, po zapakowaniu nie traci swojej formy i nie zahacza o ko┼éa, a dost─Öp do zawarto┼Ťci baga┼╝u u┼éatwia zamocowana sztywna klapa zamykana na zamek.

Dominika J─Ödrzejek - Bagsforall - Akademia Sztuk Pi─Öknych im. Jana Matejki w Krakowie

Iwona Pieczara – Muwi 120 – Akademia Sztuk Pi─Öknych im. W┼éadys┼éawa Strzemi┼äskiego w ┼üodzi

Opieka bez barier

Muwi 120 to urz─ůdzenie dedykowane osobom z dysfunkcjami ruchowymi, u┼éatwiaj─ůce codzienn─ů opiek─Ö nad nimi i ich piel─Ögnacj─Ö. Wspomaga proces podnoszenia, przesadzania i przemieszczania. Proces podnoszenia polega na podniesieniu pacjenta od przodu, za pachy. Jest ┼éatwe w obs┼éudze i nie wymaga u┼╝ycia si┼éy. Unoszenie osoby niepe┼énosprawnej rozpoczyna si─Ö automatycznie po naci┼Ťni─Öciu przycisku.

Urz─ůdzenie pozwala na regulowanie wysoko┼Ťci podniesienia pacjenta w zale┼╝no┼Ťci od potrzeb. Umo┼╝liwia niewielkie uniesienie w celu szybkiego przemieszczenia lub ca┼ékowit─ů pionizacj─Ö. U┼éatwia to przede wszystkim czynno┼Ťci piel─Ögnacyjne, zapewniaj─ůc dost─Öp do chorego.

Iwona Pieczara - Muwi 120 - Akademia Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi

Jan Garstka – Paleta kolorystyczna do wykorzystania w przestrzeniach publicznych – Akademia Sztuk Pi─Öknych w Warszawie

Dla os├│b z zaburzeniem widzenia kolor├│w

Publikacja, w kt├│rej opisano problemy os├│b z zaburzeniem widzenia kolor├│w oraz zaproponowano palet─Ö kolorystyczn─ů pozwalaj─ůc─ů na projektowanie inkluzywne. Skupiono si─Ö przede wszystkim na przybli┼╝eniu zainteresowanym osobom wiedzy w zakresie niepe┼énosprawno┼Ťci widzenia barw oraz wyt┼éumaczeniu zasad dzia┼éania proponowanej palety kolorystycznej. Czytelnik zostaje przeprowadzony przez proces doboru kolor├│w z palety, wyboru klastr├│w i metodologii narz─Ödzia, co jest poparte odpowiednimi przyk┼éadami.

Instrukcja pokazuje, jak wybrane w palecie kolory funkcjonuj─ů w por├│wnaniu do siebie, tworz─ůc widoczne r├│┼╝nice tonalne i kolorystyczne dla os├│b z deuteranopi─ů i deuteranomali─ů ÔÇô niezdolno┼Ťci─ů do rozr├│┼╝niania zielonego i czerwonego koloru w r├│┼╝nym nasileniu.

Jan Garstka - Paleta kolorystyczna do wykorzystania w przestrzeniach publicznych - Akademia Sztuk Pi─Öknych w Warszawie

 


Young Polish Designers: Studies in Reality – relacje, komunikacja, design spo┼éeczny

Aleksander Kaszuba – Kapsu┼éa czasu – Akademia Sztuk Pi─Öknych w Katowicach

Budowanie relacji mi─Ödzypokoleniowych

Program warsztat├│w dla senior├│w, sk┼éadaj─ůcy si─Ö z kart i ─çwicze┼ä. Jego uczestnicy por├│wnuj─ů swoje cechy fizyczne i psychiczne z cechami swoich przodk├│w, odnajduj─ů w ich ┼╝yciu sytuacje podobne do swoich, poznaj─ů siebie lepiej poprzez ÔÇ×karty konwersacjiÔÇŁ lub uzupe┼éniaj─ů notatki wspomnieniami. Pomys┼é powsta┼é podczas rozm├│w z osobami starszymi i zaobserwowaniu ich potrzeby opowiadania w┼éasnych historii i przekazywania do┼Ťwiadcze┼ä.

Kapsu┼éa skupia si─Ö na budowaniu relacji mi─Ödzypokoleniowych, ale wzmacnia te┼╝ w┼éasn─ů to┼╝samo┼Ť─ç poprzez refleksj─Ö nad swoimi prze┼╝yciami.

Aleksander Kaszuba - Kapsuła czasu - Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach

Martyna Pi─ůtek – Pami─Ötam – Akademia Sztuk Pi─Öknych w Katowicach

Pamięć o zmarłych

Projekt Pami─Ötam odnosi si─Ö do tradycji czczenia zmar┼éych. Odrzuca wykorzystywanie szkodliwych dla ┼Ťrodowiska tworzyw sztucznych i estetyk─Ö kiczu charakterystyczn─ů dla og├│lnie dost─Öpnych produkt├│w nagrobnych. Proponowana ┼Ťwieca przyjmuje posta─ç arkusza papieru pokrytego woskiem pszczelim, kt├│ry spala si─Ö na grobie w dedykowanym naczyniu ceramicznym. Na arkuszu mo┼╝na zapisa─ç symboliczn─ů wiadomo┼Ť─ç do zmar┼éego. Znicz p┼éonie przez kilka minut, podczas gdy osoba obecna przy grobie mo┼╝e si─Ö skoncentrowa─ç na kontakcie ze zmar┼éym tu i teraz.

Zestaw element├│w zawiera: pakiet arkuszy do spalania, czark─Ö pami─Öci ze zbiornikiem na popi├│┼é, poziomy wazon na kwiaty ci─Öte oraz donic─Ö z terakotowym wk┼éadem nawadniaj─ůcym.

Martyna Pi─ůtek - Pami─Ötam - Akademia Sztuk Pi─Öknych w Katowicach

Marika Sadowska – NIEzwyk┼éy maksym – Akademia Sztuki w Szczecinie

Zrozumie─ç autyzm

Ilustrowana historia o ┼╝yciu i przygodach ch┼éopca z autyzmem. Czytelnik poznaje bohatera i jego m┼éodsz─ů siostr─Ö, a tym samym zaczyna rozumie─ç spos├│b postrzegania ┼Ťwiata przez autystyczne dziecko i jego codzienno┼Ť─ç. Nietypowe zachowania nie odstraszaj─ů, lecz zaciekawiaj─ů i zach─Öcaj─ů do wkroczenia w ┼Ťwiat Maksyma, kt├│ry jest idolem siostry. Ilustracje, kolory i faktury obrazuj─ů spos├│b, w jaki odczuwaj─ů otoczenie dzieci w spektrum choroby.

Prze┼╝ywaj─ůc przygody razem z Maksymem i jego siostr─ů, czytelnik zaprzyja┼║nia si─Ö z nimi i jednocze┼Ťnie uczy, ┼╝e odmienno┼Ť─ç nie powinna powodowa─ç strachu, ale zach─Öca─ç do poznania i zrozumienia, a ÔÇ×NIEzwyk┼éyÔÇŁ znaczy ÔÇ×superÔÇŁ!

Marika Sadowska - NIEzwykły maksym - Akademia Sztuki w Szczecinie

Anna Gwiazda – Multi – Akademia Sztuk Pi─Öknych w Warszawie

Zabawka ucz─ůca empatii

Jednym z g┼é├│wnych cel├│w wychowania dziecka jest umo┼╝liwienie mu bezproblemowego ┼╝ycia w otaczaj─ůcym je spo┼éecze┼ästwie. Obecne globalne zjawiska mieszania si─Ö kultur i migracji stawiaj─ů nowe wyzwania rodzicom chc─ůcym wychowa─ç wra┼╝liwego na innych cz┼éowieka. Multi to zestaw zabawek, kt├│re ucz─ů dzieci w wieku 3ÔÇô5 lat empatii wobec r├│┼╝norodno┼Ťci. Mimo pozornej jednorodno┼Ťci, dziecko poprzez zabaw─Ö odkrywa, ┼╝e ka┼╝dy element r├│┼╝ni si─Ö od kolejnego.

Przy pomocy zmys┼éu w─Öchu, dotyku oraz s┼éuchu dziecko tworzy skojarzenia, przypisuj─ůc cechy do kreowanej postaci. Stworzona sytuacja i bohater staj─ů si─Ö pretekstem do rozmowy o r├│┼╝norodno┼Ťci. Rol─ů rodzica jest stymulacja zabawy poprzez rozmow─Ö, kt├│ra okazuje si─Ö edukacyjna r├│wnie┼╝ dla doros┼éych.

Anna Gwiazda - Multi - Akademia Sztuk Pi─Öknych w Warszawie

Olga Koz┼éowska – Magnetyzm – Akademia Sztuk Pi─Öknych w Warszawie

Wzajemne przyci─ůganie

Projekt bi┼╝uterii, pier┼Ťcionka i dw├│ch bransolet z magnesami, kt├│rych g┼é├│wnym celem jest wspieranie przypadkowych lub intencjonalnych gest├│w. Przyci─ůgaj─ůce lub odpychaj─ůce si─Ö magnesy pot─Öguj─ů uczucie dotyku i jednocze┼Ťnie zach─Öcaj─ů u┼╝ytkownik├│w do interakcji. Samo umiejscowienie magnes├│w ÔÇô zgi─Öcie ┼éokcia, wn─Ötrze d┼éoni ÔÇô zosta┼éo wybrane ze wzgl─Ödu na wra┼╝liwo┼Ť─ç tych cz─Ö┼Ťci cia┼éa.

Olga Kozłowska - Magnetyzm - Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie

Rafa┼é Zakrzewski – Closer – Akademia Sztuki w Szczecinie

Bluza do przytulania

We wsp├│┼éczesnym ┼Ťwiecie, w kt├│rym doskwiera nam samotno┼Ť─ç i potrzeba blisko┼Ťci z drugim cz┼éowiekiem, nawet najmniejszy pretekst do kontaktu wydaje si─Ö wa┼╝ny. Bluza Closer jest projektem zach─Öcaj─ůcym do przytulania i podkre┼Ťlaj─ůcym znaczenie tego gestu. Poprzez swoj─ů konstrukcj─Ö u┼éatwiaj─ůc─ů korzystanie z niej przez dwie osoby pozwala namacalnie odczuwa─ç blisko┼Ť─ç drugiego cz┼éowieka.

Dwuwarstwowy spos├│b szycia sprawia, ┼╝e spodnia warstwa zapewnia ochron─Ö przed ch┼éodem, a wierzchnia posiada otwory umieszczone z przodu i z ty┼éu pozwalaj─ůce na wprowadzenie r─ůk.

Rafał Zakrzewski - Closer - Akademia Sztuki w Szczecinie


Young Polish Designers: Studies in Reality rzemios┼éo, to┼╝samo┼Ť─ç, manifest

Aleksandra Milewska – Does freedom really begin with an f? – Akademia Sztuk Pi─Öknych im. W┼éadys┼éawa Strzemi┼äskiego w ┼üodzi

Czy na pewno jeste┼Ťmy wolni?

Kolekcja tkanin ┼╝akardowych wyra┼╝aj─ůca refleksje na temat ograniczenia wolno┼Ťci w XXI wieku. Autorka nawi─ůzuje do Facebooka jako jednego z powod├│w wsp├│┼éczesnego zniewolenia. Nieustanna ch─Ö─ç sprawdzania powiadomie┼ä i godziny sp─Ödzone na przegl─ůdaniu tre┼Ťci tam zawartych sprawiaj─ů, ┼╝e algorytmy medi├│w spo┼éeczno┼Ťciowych zapami─Ötuj─ů nasze preferencje, co skutkuje nie tylko zaw┼éaszczeniem naszego czasu, ale i wp┼éywa na nasze wybory.

Budzimy si─Ö i zasypiamy z telefonem. Wz├│r multiplikowanej litery ÔÇ×fÔÇŁ, zastosowany w prezentowanej pracy, buduje kolejne tkaniny, kt├│re przyj─Ö┼éy u┼╝ytkow─ů form─Ö koc├│w.

Aleksandra Milewska - Does freedom really begin with an f? - Akademia Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi

Emilia Biernacka – Mapping miejsc zapami─Ötanych – Akademia Sztuk Pi─Öknych im. W┼éadys┼éawa Strzemi┼äskiego w ┼üodzi

Wspomnienie zapisane na tkaninie

Mapping miejsc zapami─Ötanych to osobisty projekt, uwieczniaj─ůcy wybrane miejsca, w kt├│rych dotychczas ┼╝y┼éa jego autorka i kt├│re wp┼éyn─Ö┼éy na to, kim jest. Fotografie w┼éasnego autorstwa, a tak┼╝e te pochodz─ůce z rodzinnych album├│w, zosta┼éy utrwalone we w┼é├│knie. Efektem s─ů unikatowe p┼éaszcze b─Öd─ůce zapisem wspomnie┼ä i nostalgii projektantki.

Dorota Balewicz – Chmurnik – Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu

Fotel utkany z tradycji

Wybitne, lecz nieznane w innych rejonach naszego kraju rzemios┼éo charakterystyczne dla p├│┼énocno-wschodniej Polski stopniowo ulega zapomnieniu. Dziedzictwo regionu, z kt├│rego pochodzi projektantka, sta┼éo si─Ö dla niej inspiracj─ů do przywr├│cenia tradycji tkania we wsp├│┼éczesnym designie. Konstrukcja mebla jest krosnem ÔÇô baz─ů do zaczepu sznurk├│w osnowy wyplotu. Ca┼éo┼Ť─ç jest r─Öcznie tkana ze sznurk├│w konopnych oraz pochodz─ůcych z recyklingu.

Osnucie formy inspirowane jest sposobem wi─ůzania nicielnic w krosnach i rozdziela si─Ö na trzy p┼éaszczyzny. W miejscu podzia┼éu tworzy si─Ö przestrze┼ä, w kt├│r─ů mo┼╝na w┼éo┼╝y─ç ksi─ů┼╝k─Ö, telefon lub poduszk─Ö. U┼╝ytkownik mo┼╝e korzysta─ç z formy bujaka lub po odwr├│ceniu usi─ů┼Ť─ç podobnie jak w fotelu.

Dorota Balewicz - Chmurnik - Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu

Karolina Le┼Ťk├│w – TRIAshoes – Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu

Jedne buty na ca┼é─ů podr├│┼╝

Projekt kompaktowych but├│w miejskich, kt├│rych g┼é├│wn─ů ide─ů jest zintegrowanie kilku rodzaj├│w obuwia w por─Öcznej, estetycznej formie o wielop┼éaszczyznowym zastosowaniu. TRIAshoes zaprojektowane zosta┼éy w spos├│b zapewniaj─ůcy u┼╝ytkownikowi przeobra┼╝enie ich w zale┼╝no┼Ťci od potrzeby b─ůd┼║ warunk├│w pogodowych. Okalaj─ůcy spos├│b sznurowania, poprzez zahaczanie gumowej p─Ötli o wypustki w materia┼éowej bazie, umo┼╝liwia ÔÇ×dokowanieÔÇŁ poszczeg├│lnych rodzaj├│w podeszew.

Niewielkie gabaryty i waga zapewniaj─ů oszcz─Ödno┼Ť─ç przestrzeni baga┼╝owej, a mo┼╝liwo┼Ť─ç odpi─Öcia podeszwy stanowi udogodnienie podczas d┼éugich podr├│┼╝y. Buty zosta┼éy stworzone z my┼Ťl─ů o osobach aktywnych, podr├│┼╝uj─ůcych, ale dzi─Öki nietypowemu sznurowaniu znajd─ů r├│wnie┼╝ zastosowanie w przypadku os├│b starszych z problemami zwyrodnieniowymi d┼éoni oraz dzieci dopiero ucz─ůcych si─Ö sznurowania.

Karolina Le┼Ťk├│w - TRIAshoes - Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu


Young Polish Designers: Studies in Reality materiał, eksperyment, technologia

Paulina Kwiatkowska – Tytan, krzem, powietrze – Akademia Sztuk Pi─Öknych w Warszawie

Lepsza jako┼Ť─ç powietrza

Tytan, krzem, powietrze to kolekcja obiekt├│w wp┼éywaj─ůcych na popraw─Ö jako┼Ťci powietrza w pomieszczeniach poprzez jego oczyszczanie, regulacj─Ö wilgotno┼Ťci oraz temperatury. Ich dzia┼éanie jest w jak najwi─Ökszym stopniu naturalne. Obiekty s─ů wykonane g┼é├│wnie z tkanin, dodatkowo wzmocnionych substancjami zwi─Ökszaj─ůcymi wydajno┼Ť─ç tych proces├│w.

Zaprojektowane zosta┼éy w ten spos├│b, ┼╝e zwracaj─ů uwag─Ö na problem jako┼Ťci powietrza oraz u┼Ťwiadamiaj─ů, w jaki spos├│b wp┼éywaj─ů na ni─ů materia┼éy, kt├│rymi si─Ö otaczamy.

Paulina Kwiatkowska - Tytan, krzem, powietrze - Akademia Sztuk Pi─Öknych w Warszawie

Mateusz Mioduszewski – Ashka – Akademia Sztuk Pi─Öknych w Katowicach

Ceramika z popiołu

Du┼╝a cz─Ö┼Ť─ç polskiej energetyki opiera si─Ö na paliwach kopalnych. Ta dziedzina gospodarki wytwarza ogromne pok┼éady odpad├│w, spo┼Ťr├│d kt├│rych wi─Ökszo┼Ť─ç stanowi─ů popio┼éy. Fakt ten zainspirowa┼é autora do przeprowadzenia studium projektowego materia┼éu z przetworzonych produkt├│w ubocznych spalania. Liczne pr├│by doprowadzi┼éy do powstania tworzywa zawieraj─ůcego a┼╝ 70% odpadu popielnego.

Tworzywo okazało się doskonałym materiałem do produkcji płyt ceramicznych, naczyń czy donic. Materiał jest podatny na różnorodne naturalne barwienie i formowanie.

Mateusz Mioduszewski - Ashka - Akademia Sztuk Pi─Öknych w Katowicach

Marek Ku┼║mi┼äski – Tumicoffee – Akademia Sztuk Pi─Öknych im. W┼éadys┼éawa Strzemi┼äskiego w ┼üodzi

Zaparz, wypij, przetw├│rz

Celem projektu by┼éo wykorzystanie odpadu wytworzonego lokalnie do stworzenia produktu z now─ů warto┼Ťci─ů dodan─ů. Tak powsta┼é materia┼é opracowany na bazie odpadu kawowego i ┼╝ywicy przeznaczonej do kontaktu z ┼╝ywno┼Ťci─ů. Ze stworzonego komponentu wyprodukowano p┼éytki, dzi─Öki kt├│rym nie tylko ograniczono ilo┼Ť─ç ┼Ťmieci, ale tak┼╝e wp┼éyn─Ö┼éo to na wystr├│j lokalu, z kt├│rego zosta┼é pobrany surowiec, nadaj─ůc mu indywidualny charakter.

Marek Kuźmiński - Tumicoffee - Akademia Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi

Adam Zawi┼Ťlak – Gw├│┼║d┼║ rozporowy – Akademia Sztuk Pi─Öknych w Gda┼äsku

Nowatorskie narz─Ödzie

Projekt jest reinterpretacj─ů klasycznego sposobu mocowania, jakim jest gw├│┼║d┼║. W proponowanej wersji gwo┼║dzie posiadaj─ů dwa lub trzy trzpienie zespolone ze sob─ů jedynie na wysoko┼Ťci ┼éba i zaostrzone odwrotnie w por├│wnaniu do tych standardowych ÔÇö do wewn─ůtrz. Ich specyficzna budowa wp┼éywa na rozp├│r n├│g podczas wbijania, po czym nast─Öpuje blokada ich w pod┼éo┼╝u ÔÇô nogi przyjmuj─ů form─Ö kotwicy.

Dzi─Öki temu si┼éa klinuj─ůca przewy┼╝sza mo┼╝liwo┼Ťci standardowych gwo┼║dzi oraz umo┼╝liwia blokowanie osi obrotu z┼é─ůczonych p┼éaszczyzn. Projekt porusza te┼╝ znaczenie estetyki ┼Ťladu, jaki zostawiaj─ů po sobie stosowane obecnie elementy s┼éu┼╝─ůce do ┼é─ůczenia r├│┼╝nych element├│w.

Adam Zawi┼Ťlak - Gw├│┼║d┼║ rozporowy - Akademia Sztuk Pi─Öknych w Gda┼äsku

Jan Gli┼äski – Flat – Akademia Sztuki w Szczecinie

Mebel do małych przestrzeni

Projekt mebli, kt├│ry u┼╝ytkownik mo┼╝e za darmo pobra─ç z internetu i w┼éasnor─Öcznie zmontowa─ç wed┼éug instrukcji. Flat to st├│┼é i dwa siedziska, przed roz┼éo┼╝eniem p┼éaskie i przylegaj─ůce do ┼Ťciany. Komplet stanowi odpowied┼║ na wyzwania zwi─ůzane ze zmniejszaj─ůc─ů si─Ö dost─Öpn─ů przestrzeni─ů ┼╝yciow─ů i jest dedykowany u┼╝ytkownikom, kt├│rzy ceni─ů sobie mo┼╝liwo┼Ť─ç rearan┼╝acji wn─Ötrza oraz chc─ů uzyska─ç wi─Öksz─ů ilo┼Ť─ç miejsca bez konieczno┼Ťci wynoszenia mebli.

Zosta┼é wykonany wy┼é─ůcznie z dw├│ch surowc├│w: sklejki topolowej oraz tkaniny technicznej. Zastosowanie tych materia┼é├│w pozwoli┼éo na rozk┼éadanie mebla bez u┼╝ycia zawias├│w.

Jan Gliński - Flat - Akademia Sztuki w Szczecinie

Patrycja Walaszek – Optybot – Akademia Sztuk Pi─Öknych w Gda┼äsku

Nauka teorii przez praktyk─Ö

Zabawka do nauki teorii ┼╝eglarstwa z wykorzystaniem podstaw programowania. Robot pe┼éni rol─Ö interaktywnego pionka, kt├│ry porusza si─Ö po torze, reaguj─ůc na polecenia, ustawione przez gracza na trasie. Uczestnicy poprzez zabaw─Ö utrwalaj─ů nabyt─ů wiedz─Ö teoretyczn─ů i wykorzystuj─ů j─ů w praktyce. Gracze s─ů stymulowani do aktywnego wykorzystywania zdobytych umiej─Ötno┼Ťci, mog─ů uczy─ç si─Ö na w┼éasnych b┼é─Ödach i czerpa─ç wiedz─Ö od koleg├│w, co pomaga w nawi─ůzywaniu relacji w zespole.

Papierowy ┼╝agiel mo┼╝na powiela─ç w oparciu o szablon, co umo┼╝liwia nadanie mu cech indywidualnych dla ka┼╝dego gracza.

Patrycja Walaszek - Optybot - Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku


Young Polish Designers: Studies in Reality rytuał, zmysły, materiał

Aleksandra ┼üukasik – I graj z ogniem – Akademia Sztuk Pi─Öknych im. Eugeniusza Gepperta we Wroc┼éawiu

Ta┼äcz─ůcy ogie┼ä

Interaktywny mebel ÔÇô palenisko akustyczne. Ulotny ┼╝ywio┼é s┼éu┼╝y jako equalizer d┼║wi─Öku. Zabieg ten jest mo┼╝liwy dzi─Öki zastosowaniu instalacji gazowej, tzw. rury Rubensa. Mebel sterowany jest za pomoc─ů aplikacji mobilnej oraz przy wykorzystaniu bod┼║c├│w d┼║wi─Ökowych p┼éyn─ůcych do g┼éo┼Ťnika z pod┼é─ůczonego dowolnego ich ┼║r├│d┼éa. P┼éomienie w r├│┼╝norodny spos├│b reaguj─ů na kompozycje akustyczne ÔÇô zmieniaj─ů si─Ö od harmonijnej linii po wysokie, zr├│┼╝nicowane fale. Estetyka obiektu nawi─ůzuje do instrument├│w muzycznych.

Aleksandra Łukasik - I graj z ogniem - Akademia Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu

Sara Bo┼Ť – Orkiestra kr─Öcona korb─ů – Akademia Sztuk Pi─Öknych im. Eugeniusza Gepperta we Wroc┼éawiu

Kinetyczne skrzypce

Inspiracj─ů projektu by┼éy zasady funkcjonowania tr─ůbki oraz skrzypiec, a efektem ÔÇô po┼é─ůczenie dzia┼éania tych dw├│ch instrument├│w. Wywo┼éane za pomoc─ů smyczka drgania strun przenosz─ů si─Ö na pud┼éo rezonansowe oraz tuby, powoduj─ůc powstawanie fali akustycznej. U┼╝yte przez projektantk─Ö materia┼éy ÔÇô mied┼║ oraz sklejka ÔÇô wspomagaj─ů przewodzenie d┼║wi─Öku.

Sara Bo┼Ť - Orkiestra kr─Öcona korb─ů - Akademia Sztuk Pi─Öknych im. Eugeniusza Gepperta we Wroc┼éawiu

Magdalena Cie┼Ťlak – Laboratorium zmys┼é├│w – Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu

Do┼Ťwiadczy─ç wi─Öcej

Zestaw eksperymentalnych naczy┼ä pozwalaj─ůcy na wzmocnienie do┼Ťwiadcze┼ä zwi─ůzanych ze spo┼╝ywaniem posi┼éku. Forma przedmiotu dostosowana jest do wielozmys┼éowej obserwacji trzech proces├│w ÔÇô sma┼╝enia, w─Ödzenia oraz topnienia. Podstawa wykonana z granitu po nagrzaniu utrzymuje sta┼é─ů temperatur─Ö ÔÇô pozwala to na tworzenie r├│┼╝norodnych proces├│w na oczach u┼╝ytkownika. Przykrywaj─ůce baz─Ö szklane kopu┼éy pozwalaj─ů utrzyma─ç aromaty zawarte w produktach.

G┼é├│wnym za┼éo┼╝eniem projektantki by┼éo przed┼éu┼╝enie i zwr├│cenie szczeg├│lnej uwagi na proces przygotowywania posi┼éku, tak by sam u┼╝ytkownik m├│g┼é wzi─ů─ç w nim udzia┼é, ale z perspektywy obserwatora. Pozwala to na silniejsze skupienie si─Ö na samym procesie i wp┼éywa na wyostrzenie zmys┼é├│w, aby konsumpcja przynosi┼éa wi─Öksz─ů satysfakcj─Ö. Dzi─Öki Laboratorium Zmys┼é├│w u┼╝ytkownik korzysta nie tylko ze zmys┼éu smaku, ale r├│wnie┼╝ s┼éuchu, w─Öchu i wzroku.

Magdalena Cie┼Ťlak - Laboratorium zmys┼é├│w - Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu

Kasia Wasielewska – M┬░Or – Akademia Sztuk Pi─Öknych im. Eugeniusza Gepperta we Wroc┼éawiu

Domowe kiszenie

Zestaw do domowej fermentacji M┬░Or to propozycja powrotu do polskich tradycji domowego wytw├│rstwa produkt├│w fermentowanych, maj─ůcych bardzo pozytywny wp┼éyw na nasze zdrowie. To eleganckie i proste w obs┼éudze naczynia, dzi─Öki kt├│rym przyrz─ůdzenie kiszonki jest bardzo ┼éatwe. Przezroczysta, szklana baza daje mo┼╝liwo┼Ť─ç obserwowania na bie┼╝─ůco zmian zachodz─ůcych w trakcie kiszenia.

Produkt zawiera ceramiczne pokrywy wyposa┼╝one w filtr z w─Öglem aktywnym, umieszczony na rynnie wodnej, kt├│ry poch┼éania zapachy powstaj─ůce w procesie kiszenia. Dope┼énieniem zestawu jest podbierak do sok├│w z kiszonek.

Kasia Wasielewska - M°Or - Akademia Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu

Ela Maruszczak – (D)efekt – Akademia Sztuk Pi─Öknych w Gda┼äsku

Pi─Ökno niedoskona┼éo┼Ťci

Wszystko, co ma jaki┼Ť defekt, jest zazwyczaj odbierane negatywnie przez cz┼éowieka. Sk┼éadaj─ů si─Ö na to cechy wizualne, kt├│re wzbudzaj─ů u odbiorcy niepok├│j: niepowtarzalno┼Ť─ç struktury, przebarwienia, asymetria. Projekt ma na celu zach─Öcenie do akceptacji defekt├│w oraz podniesienie ich warto┼Ťci poprzez przej─Öcie kontroli nad ich powstawaniem oraz nat─Ö┼╝eniem.

Wazony wizualizuj─ů stopie┼ä akceptacji efekt├│w ze wzgl─Ödu na stopie┼ä kontroli cz┼éowieka nad ich powstawaniem: najmniejsze ÔÇô wazony poddane dzia┼éaniu ┼╝ywio┼é├│w, ┼Ťrednie ÔÇô proces kontrolowany przez projektantk─Ö przyjmuj─ůc─ů za narz─Ödzie niekontrolowany ┼╝ywio┼é, najwi─Öksze ÔÇô w pe┼éni kontrolowane powstawanie niedoskona┼éo┼Ťci w procesie produkcji ceramiki. Dodatkowo wazony zawieraj─ů obr─Öcze ┼é─ůcz─ůce materia┼éy, co sprzyja szybszemu powstawaniu nowych defekt├│w.

Ela Maruszczak - (D)efekt - Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku

Jaros┼éaw Hamryszczak – Designed by experiment – Akademia Sztuk Pi─Öknych w Gda┼äsku

Test na wra┼╝liwo┼Ť─ç dotyku

Test psychofizyczny, na kt├│ry sk┼éada si─Ö wzornik z┼éo┼╝ony z 7 zestaw├│w pr├│bnik├│w wykonanych z drewna, porcelany, tworzywa i metalu. Pr├│bniki cechuj─ů si─Ö r├│┼╝nymi w┼éa┼Ťciwo┼Ťciami fizycznymi oraz przypisan─ů parametrycznie warto┼Ťci─ů bod┼║c├│w. Wskazuj─ůc dwa skrajne wzgl─Ödem siebie pr├│bniki, u┼╝ytkownik daje podstaw─Ö okre┼Ťlenia ┼Ťredniej warto┼Ťci w┼éasnej percepcji taktylnej jako rekomendacj─Ö i punkt odniesienia do projektowania sensorycznego.

Pozwala to na bardziej ┼Ťwiadome projektowanie produkt├│w seryjnych, ale odpowiadaj─ůcych na potrzeby ludzi o r├│┼╝nych percepcjach i predyspozycjach sensorycznych. Dla przyk┼éadu, wyniki testu zosta┼éy zinterpretowane na szczoteczce do z─Öb├│w, kubku i telefonie kom├│rkowym.

Pomys┼é na projekt zrodzi┼é si─Ö z konieczno┼Ťci u┼Ťwiadomienia projektantom i u┼╝ytkownikom znaczenia taktylno┼Ťci i percepcji pozawzrokowej we wsp├│┼éczesnym wzornictwie.

Jarosław Hamryszczak - Designed by experiment - Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku

 


Organizatorzy wystawy Young Polish Designers: Studies in Reality na Dutch Design Week 2019

Akademickie Centrum Designu

Organizatorem wystawy Young Polish Designers: Studies in Reality jest Akademickie Centrum Designu (ACD), organizacja skupiaj─ůca wydzia┼éy prowadz─ůce kierunek wzornictwa o┼Ťmiu publicznych uczelni artystycznych. G┼é├│wnym celem dzia┼éalno┼ŤciACD jest sta┼ée kreowanie wsp├│┼épracy pomi─Ödzy biznesem a nauk─ů poprzez realizacj─Ö wsp├│lnych prac badawczo-rozwojowych i projektowych. Jednocze┼Ťnie zadaniem ACD jest promocja polskich szk├│┼é designu, kreowanie polskiego designu oraz promowanie polskiego przemys┼éu.

Misj─ů Akademickiego Centrum Designu jest stanie si─Ö platform─ů ┼é─ůcz─ůc─ů potencja┼é naukowy i dydaktyczny, kt├│ra przyczyni si─Ö do podniesienia konkurencyjno┼Ťci i atrakcyjno┼Ťci studi├│w na kierunkach projektowych w polskich
uczelniach artystycznych.

Publiczne uczelnie artystyczne uczestnicz─ůce w projekcie: Akademia Sztuk Pi─Öknych w Gda┼äsku, Akademia Sztuk Pi─Öknych im. W┼éadys┼éawa Strzemi┼äskiego w ┼üodzi, Akademia Sztuk Pi─Öknych w Katowicach, Akademia Sztuk Pi─Öknych im. Jana Matejki w Krakowie, Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu, Akademia Sztuki w Szczecinie, Akademia Sztuk Pi─Öknych w Warszawie, Akademia Sztuk Pi─Öknych im. Eugeniusza Gepperta we Wroc┼éawiu.

Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku

Wydzia┼é Architektury i Wzornictwa jest najwi─Ökszym wydzia┼éem Gda┼äskiej ASP. ┼ü─ůczy trzy kierunki: Wzornictwo, Architektur─Ö Wn─Ötrz oraz Architektur─Ö Przestrzeni Kulturowych. Posiada jedn─ů z najbogatszych ofert dla student├│w kierunk├│w projektowych w kraju. Du┼╝a r├│┼╝norodno┼Ť─ç zauwa┼╝alna jest szczeg├│lnie na kierunku Wzornictwo, gdzie poza intensywnym kursem podstaw i narz─Ödzi projektowych, studenci maj─ů dost─Öp do r├│┼╝nych pracowni specjalistycznych od grafiki u┼╝ytkowej, przez zdobywaj─ůcy presti┼╝owe nagrody produkt jak i mebel a┼╝ do projektowania okr─Öt├│w czy bi┼╝uterii.

Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku - foto Diego Delso

Szczeg├│lnie charakterystyczne dla wydzia┼éu, s─ů te kt├│re wsp├│┼épracuj─ů z lokalnym przemys┼éem zwi─ůzanym z projektowaniem ekskluzywnych jacht├│w jak i wykorzystywaniem znanego na ca┼éym ┼Ťwiecie bursztynu ba┼étyckiego do projektowania bi┼╝uterii. Siedziba uczelni mie┼Ťci si─Ö w jednym z najcenniejszych zabytk├│w Gda┼äska ÔÇö Wielkiej Zbrojowni tu┼╝ przy star├│wce.

Wydzia┼é poza edukacj─ů podejmuje wsp├│┼éprac─Ö z partnerami zewn─Ötrznymi z dziedziny biznesu, produkcji oraz instytucjami zwi─ůzanymi z promocj─ů i rozwojem designu w Polsce. Kadra mo┼╝e si─Ö poszczyci─ç mi─Ödzynarodowymi realizacjami oraz wystawami w cenionych o┼Ťrodkach kultury na ┼Ťwiecie, co r├│wnie┼╝ przek┼éada si─Ö na wysok─ů ocen─Ö absolwent├│w w┼Ťr├│d pracodawc├│w w kraju i za granic─ů.

Akademia Sztuk Pi─Öknych w Katowicach

Wizyt├│wk─ů Akademii Sztuk Pi─Öknych w Katowicach jest Wydzia┼é Grafiki Projektowej. ASP w Katowicach to jedna z najm┼éodszych wy┼╝szych szk├│┼é artystycznych w kraju. Wcze┼Ťniej funkcjonowa┼éa jako filia krakowskiej ASP. Poza dawnym budynkiem, uczelnia mo┼╝e si─Ö dzi┼Ť poszczyci─ç zupe┼énie nowym gmachem o ┼Ťwietnym projekcie architektonicznym, wplecionym w przestrze┼ä miasta, w bardzo bliskim s─ůsiedztwie dawnej siedziby. ┼Üwietnie przemy┼Ťlana architektura gmach├│w, kt├│re zosta┼éy po┼é─ůczone z otwartymi przestrzeniami, z zieleni─ů umo┼╝liwia studentom r├│wnie┼╝ prac─Ö na zewn─ůtrz.

Akademia Sztuk Pi─Öknych w Katowicach

Katowice maj─ů te┼╝ ┼Ťwietnie wyposa┼╝one laboratoria i to zar├│wno te dotycz─ůce druk├│w 2D, jak i 3D. Tak┼╝e laboratoria i warsztaty wyposa┼╝one s─ů w maszyny i urz─ůdzenia najnowszej generacji, z kt├│rych pod okiem specjalist├│w studenci mog─ů korzysta─ç, by realizowa─ç modele swoich projekt├│w w r├│┼╝nych technikach i technologiach. Katowicki Wydzia┼é Projektowania Form Przemys┼éowych wsp├│┼épracuje z wieloma firmami z r├│┼╝nych dziedzin gospodarki. Prowadzi te┼╝ badania we wsp├│┼épracy z Akademi─ů Medyczn─ů oraz z Centrum Kardiologii w Zabrzu.

Dzi─Öki tej wsp├│┼épracy powstaje wiele bardzo ciekawych i bardzo innowacyjnych projekt├│w zwi─ůzanych ze ┼Ťwiatem medycyny oraz rehabilitacji. Katowice to tak┼╝e bardzo mocny Wydzia┼é Grafiki Projektowej. Akademia mo┼╝e pochwali─ç si─Ö imponuj─ůc─ů stref─ů pozwalaj─ůca na profesjonalne realizowanie film├│w i animacji. W Katowicach powstaje te┼╝ wiele projekt├│w tzw. socjalno-spo┼éecznych, co wynika ze specyfiki po┼éo┼╝enia geograficznego ÔÇô na G├│rnym ┼Ül─ůsku.

Akademia Sztuk Pi─Öknych im. Jana Matejki w Krakowie

Akademia Sztuk Pi─Öknych w Krakowie, w kt├│rej studiowa┼éo wielu s┼éynnych polskich malarzy, grafik├│w i rze┼║biarzy, w roku 2018 obchodzi┼éa swoje 200-lecie. Jednak jest ona znana nie tylko z wydzia┼é├│w artystycznych. To w┼éa┼Ťnie tutaj w 1964 roku powsta┼é pierwszy Wydzia┼é Wzornictwa Przemys┼éowego w powojennej Polsce. W krakowskiej Akademii studenci mog─ů r├│wnie┼╝ zdobywa─ç wiedz─Ö i do┼Ťwiadczenie w dziedzinie architektury┬á wn─Ötrz, projektowania mebla oraz grafiki projektowej.

Akademia Sztuk Pi─Öknych im. Jana Matejki w Krakowie

Specyficzn─ů cech─ů krakowskiego Wydzia┼éu Wzornictwa jest po┼éo┼╝enie nacisku na metodyk─Ö projektowania, projektowanie uniwersalne oraz inspiracje zwi─ůzane z tradycjami polskiej sztuki u┼╝ytkowej i rzemios┼éa. Dobrze znana jest r├│wnie┼╝ dzia┼éaj─ůca na wydziale Katedra
Komunikacji Wizualnej. Szko┼éa dysponuje warsztatami, gdzie studenci mog─ů wykonywa─ç modele produkt├│w, korzystaj─ůc z tradycyjnych urz─ůdze┼ä oraz drukarek 3D i obrabiarek CNC.

Wydzia┼é wsp├│┼épracuje z wieloma firmami i instytucjami krajowymi i zagranicznymi, a jego studenci zostaj─ů laureatami presti┼╝owych konkurs├│w. Jak wykazuj─ů badania los├│w absolwent├│w prowadzone przez uczelniane Biuro Karier oko┼éo 80% absolwent├│w wydzia┼éu znajduje zatrudnienie w przemy┼Ťle.

Akademia Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi

Akademia Sztuk Pi─Öknych im. W┼éadys┼éawa Strzemi┼äskiego w ┼üodzi to nowoczesna uczelnia artystyczna z ponad 70-letni─ů tradycj─ů. Studenci maj─ů do dyspozycji bogat─ů ofert─Ö studi├│w licencjackich, magisterskich, doktoranckich oraz szeroki wachlarz studi├│w podyplomowych. Od pa┼║dziernika 2019 roku nowa struktura Akademii zak┼éada istnienie dw├│ch wydzia┼é├│w: Wydzia┼éu Sztuk Pi─Öknych i Wydzia┼éu Sztuk Projektowych.

Akademia Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi

Celem studi├│w na Wydziale Sztuk Projektowych jest kszta┼écenie designer├│w o wysokich kwalifikacjach, zdolnych do podejmowania dzia┼éa┼ä projektowych i indywidualnej aktywno┼Ťci tw├│rczej w obszarze produkt├│w przemys┼éowych i system├│w
wizualnych, ubioru, bi┼╝uterii, tkaniny, scenografii czy gier komputerowych.

Uczelnia oferuje r├│wnie┼╝ studia skierowane do przysz┼éych architekt├│w wn─Ötrz. Proces edukacji na wymienionych kierunkach opiera si─Ö na zdobywaniu umiej─Ötno┼Ťci projektowych, poznawaniu r├│┼╝norodnych technologii i zdobywaniu wiedzy o wdra┼╝aniu projekt├│w do produkcji poprzez wsp├│┼éprac─Ö z przemys┼éem.

Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu

Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu to najwi─Öksza uczelnia artystyczna w Polsce, jest spadkobierc─ů dziedzictwa utworzonej w 1919 roku Pa┼ästwowej Szko┼éy Sztuk Zdobniczych i Przemys┼éu Artystycznego.Uzyskanie przez Uczelni─Ö w 2012 roku statusu uniwersytetu jest potwierdzeniem wysokiej jako┼Ťci i wielokierunkowo┼Ťci kszta┼écenia. Obecnie UAP szczyci si─Ö pi─Ötnastoma kierunkami studi├│w ulokowanymi na o┼Ťmiu wydzia┼éach.

Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu

Unikatowa w skali kraju jest otwarto┼Ť─ç wszystkich pracowni Uczelni dla student├│w r├│┼╝nych kierunk├│w. Mo┼╝liwo┼Ť─ç studiowania poszczeg├│lnych dziedzin we wszystkich pracowniach artystycznych i projektowych decyduje o wszechstronnym poszerzaniu
┼Ťwiadomo┼Ťci student├│w. Wydzia┼éem, kt├│ry skupia w sobie a┼╝ cztery obszary sztuki jest Wydzia┼é Architektury i Wzornictwa, na kt├│rym prowadzone s─ů nast─Öpuj─ůce kierunki: architektura, design krajobrazu, wzornictwo, projektowanie mebla.

Kadra pedagogiczna to profesjonalni projektanci, praktykuj─ůcy zawodowo, jak i zajmuj─ůcy si─Ö badaniami nad r├│┼╝norodnymi zagadnieniami dotycz─ůcymi istoty projektowania we wsp├│┼éczesnym ┼Ťwiecie. Szeroko zakrojona wsp├│┼épraca z podmiotami zewn─Ötrznymi, takimi jak instytucje pa┼ästwowe, firmy produkcyjne, organizacje czy stowarzyszenia, przek┼éada si─Ö na praktyczne przygotowanie student├│w do przysz┼éej pracy zawodowej i dzia┼éalno┼Ťci artystycznej.

Akademia Sztuki w Szczecinie

Akademia Sztuki w Szczecinie to najm┼éodsza i pierwsza w Polsce publiczna wy┼╝sza uczelnia artystyczna ┼é─ůcz─ůca sztuki wizualne ze sztukami muzycznymi. Kszta┼éc─ů ok. 750 student├│w, kt├│rzy zdobywaj─ů nagrody i wyr├│┼╝nienia w mi─Ödzynarodowych konkursach wszystkich dziedzin sztuki. Od pa┼║dziernika 2019 roku w strukturach Akademii istniej─ů trzy wydzia┼éy projektowe: Wydzia┼é Architektury Wn─Ötrz, Wydzia┼é Grafiki oraz Wydzia┼é Wzornictwa.

Akademia Sztuki w Szczecinie

Akademia Sztuki w Szczecinie stawia na kszta┼écenie ┼Ťwiadomych, kreatywnych projektant├│w. Nasi studenci i absolwenci wykorzystuj─ů nowe technologie, tworz─ů projekty odpowiadaj─ůce potrzebom indywidualnych odbiorc├│w, spo┼éecze┼ästwa i miasta. Akademia
uznaje zindywidualizowanie procesu dydaktycznego za najwa┼╝niejszy element kszta┼écenia ÔÇô daje to mo┼╝liwo┼Ť─ç bardzo wnikliwej analizy poszczeg├│lnych etap├│w rozwoju ┼Ťwiadomo┼Ťci projektowej i artystycznej student├│w, co z kolei pozwala indywidualnie dostosowa─ç program nauczania do dynamicznie zmieniaj─ůcych si─Ö sektor├│w kreatywnych oraz rynku sztuki.

Dzi─Öki obecno┼Ťci w Akademii Sztuki w Szczecinie Centrum Przemys┼é├│w Kreatywnych, w sk┼éad kt├│rego wchodzi 16 nowoczesnych laboratori├│w, uczelnia staje si─Ö miejscem dialogu designu, sztuki z biznesem, gdzie projektowanie w warunkach akademickich odpowiada potrzebom biznesowym.

Akademia Sztuk Pi─Öknych w Warszawie

Akademia Sztuk Pi─Öknych w Warszawie jest najstarsz─ů artystyczn─ů uczelni─ů wy┼╝sz─ů w Polsce. Od ponad stu lat rozwija talenty m┼éodych artyst├│w w dziedzinie malarstwa, rze┼║by, grafiki, konserwacji i restauracji dzie┼é sztuki czy sztuki medi├│w, w tym animacji, fotografii i przestrzeni audiowizualnej. W ramach Akademii dzia┼éa Wydzia┼é Wzornictwa, kt├│ry istnieje od 1977 roku. Jego program promuje my┼Ťlenie holistyczne, ┼é─ůczy projektowanie produktu, komunikacji wizualnej i przestrzeni oraz projektowanie ubioru z wiedz─ů o rynku, technologiach, naukach spo┼éecznych, sztuce i kulturze. Trzy kluczowe filary programu to design, sztuka i teoria.

Akademia Sztuk Pi─Öknych w Warszawie foto Adrian Grycuk

DESIGN. Projektowanie jest dzi┼Ť obecne we wszystkich sferach ┼╝ycia. Projektowane s─ů nie tylko produkty przemys┼éowe czy grafika, ale te┼╝ us┼éugi i do┼Ťwiadczenia. Design jest traktowany jako proces prowadz─ůcy do tworzenia rozwi─ůza┼ä, kt├│re dostarczaj─ů odbiorcom istotnych dla nich warto┼Ťci, zar├│wno funkcjonalnych i estetycznych jak i emocjonalnych.

SZTUKA. Studenci uczestnicz─ů w zaj─Öciach z malarstwa, rysunku i rze┼║by. Szczeg├│ln─ů rol─Ö w nauczaniu artystycznym pe┼éni koncepcja formy otwartej opracowana przez Oskara Hansena oraz program Pracowni Jerzego Jarnuszkiewicza. Rol─ů nauczania sztuki na Wydziale Wzornictwa jest kszta┼étowanie wolnego, tw├│rczego i niezale┼╝nego my┼Ťlenia.

TEORIA. Wydzia┼é Wzornictwa posiada w┼éasn─ů Katedr─Ö Historii i Teorii Designu. Studenci, opr├│cz zaj─Ö─ç z estetyki, historii sztuki, czy filozofii, uczestnicz─ů w wyk┼éadach, seminariach i konwersatoriach, kt├│re ┼é─ůcz─ů ich praktyk─Ö z kontekstem spo┼éecznym, politycznym i ekonomicznym. Katedra Historii i Teorii Designu organizuje co dwa lata mi─Ödzynarodowa konferencja Fair Design, kt├│ra po┼Ťwi─Öcona jest wyzwaniom, przed kt├│rymi stoj─ů wsp├│┼écze┼Ťni projektanci.

Akademia Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu

Akademia Sztuk Pi─Öknych im. Eugeniusza Gepperta we Wroc┼éawiu w swej ponad 70-letniej historii staje si─Ö znacz─ůcym o┼Ťrodkiem kulturo- i opiniotw├│rczym. Uczelnia pe┼éni rol─Ö centrum aktywno┼Ťci artystycznej, badawczej i dydaktycznej w zakresie sztuk pi─Öknych i projektowych. Obecnie posiada cztery wydzia┼éy: Malarstwa i Rze┼║by, Grafiki i Sztuki Medi├│w, Ceramiki i Szk┼éa oraz Architektury Wn─Ötrz i Wzornictwa, wewn─ůtrz kt├│rych funkcjonuje osiemna┼Ťcie katedr.

Akademia Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu

Oferta edukacyjna umo┼╝liwia kszta┼écenie na jedenastu kierunkach w trybie stacjonarnym i niestacjonarnym, studia z wyk┼éadowym j─Özykiem angielskim, studia podyplomowe i szko┼é─Ö doktorsk─ů. Dzia┼éalno┼Ť─ç edukacyjna jest oparta na szacunku dla tradycji szkolnictwa artystycznego, umi─Ödzynarodowieniu kszta┼écenia, otwarto┼Ťci kulturowej i wolno┼Ťci nauczania. Osi─ůgni─Öcia artystyczne, naukowe i badawczo-rozwojowe s─ů rezultatem permanentnego wzmacniania potencja┼éu badawczego, w tym rozbudowy infrastruktury i podnoszenia kwalifikacji kadry naukowo-dydaktycznej, a wsp├│┼épraca z otoczeniem, kt├│ra bazuje na fuzji nauki i sztuki, techniki i artystycznej wizji, jest dedykowana spo┼éecze┼ästwu oraz regionalnej i ponadregionalnej gospodarce.

Dalszy rozw├│j Akademii jest warunkiem utrzymania zwi─ůzk├│w z wci─ů┼╝ zmieniaj─ůcym si─Ö ┼Ťwiatem, z nowymi ideami artystycznymi, trendami projektowymi oraz technikami i technologiami realizacyjnymi. Z uczelni─ů i miastem s─ů zwi─ůzani uznani arty┼Ťci i projektanci, kt├│rych nazwiska wpisuj─ů si─Ö w kanon polskiej sztuki wsp├│┼éczesnej.

 

Udostępnij ten artykuł

Zapisz si─Ö do newslettera

Wpisz szukane słowo i kliknij enter