Fuzja baroku i nowoczesności – 12 rzeźb Matyáša Chocholi w Trutnowie

Wnętrze galerii z nowoczesnymi rzeźbami i industrialnymi oknami.

W czeskim Centrum Sztuki Współczesnej EPO1 w Trutnowie można oglądać wyjątkowy projekt artystyczny, łączący XVIII-wieczną tradycję i najnowsze osiągnięcia technologiczne. Dwanaście rzeźb autorstwa Matyáša Chocholi, powstałych dzięki innowacyjnej technologii druku 3D, to współczesna interpretacja barokowego cyklu „Cnoty i Występki” Matthiasa Bernarda Brauna.

Tradycja w nowatorskim wydaniu

Projekt, zrealizowany we współpracy z firmą Voxell, łączy w sobie inspiracje barokowym dziełem Brauna z 1738 roku z możliwościami najnowszej technologii druku 3D z betonu. Każda z dwunastu rzeźb, mierzących od 3 do 4 metrów wysokości i ważących około tony, została dodatkowo wzbogacona ręcznymi pracami artysty z wykorzystaniem szkła, pigmentów i brązu.

Industrialna hala z nowoczesnymi, artystycznymi rzeźbami o architektonicznych formach.
12 rzeźb Matyáša Chocholi w Trutnowie

Stylistyczna podróż przez epoki

Kolekcja, głęboko zakorzeniona w rzeźbiarskich archetypach charakterystycznych dla twórczości Chocholi, balansuje stylistycznie pomiędzy antykiem, kubizmem, postapokaliptycznymi motywami, science fiction i brutalizmem. Jej kompozycja przywodzi na myśl ruiny świątyni lub szachownicę, pozostawiając fascynującą przestrzeń do interpretacji i refleksji dla oglądających.

Wystawa rzeźb futurystycznych w nowoczesnej przestrzeni galerii.
12 rzeźb Matyáša Chocholi w Trutnowie

Innowacyjna technologia w służbie sztuki

We współpracy z zespołem Voxell, specjalizującym się w projektach architektonicznych i designerskich, artysta badał potencjał druku 3D w betonie, poszukując form wykraczających poza konwencjonalne rozwiązania. Nietypowe kształty, niemożliwe do uzyskania tradycyjnymi metodami, wzbogacano lekkim kruszywem glinianym, które pozostawiło na powierzchni rzeźb subtelne, charakterystyczne ślady, dodatkowo podkreślające ich wyjątkowość. Niektóre elementy konstrukcji podzielono na segmenty, drukowane zarówno w orientacji poziomej, jak i pionowej, a następnie precyzyjnie szlifowano i łączono. Cały proces urozmaicono zastosowaniem algorytmów symulujących błędy druku, co wprowadziło do finalnych form odrobinę nieprzewidywalności i nadało im organiczną, jedyną w swoim rodzaju estetykę.

Wnętrze galerii z nowoczesnymi rzeźbami i industrialnymi oknami.
12 rzeźb Matyáša Chocholi w Trutnowie

Współczesna refleksja nad moralnością

„Rzeźby, ich unikalne charaktery, wzajemne relacje oraz odniesienia do różnych stylów historycznych, kultur i wartości nie tworzą liniowej narracji – są swobodnie wpisane w strukturę dzieł. Łączą w sobie zarówno pozytywne, jak i negatywne cechy, tworząc oryginalny, pełen kontrastów koktajl. W tym sensie przypominają nas, ludzi” – tłumaczy Chochola. Artysta zaprasza widzów do nawiązania osobistej relacji z każdą alegorią i odkrywania jej unikalnego, pełnego symboli i znaczeń przesłania.

Nowoczesna galeria z kolorowymi, pionowymi rzeźbami w przestronnym wnętrzu industrialnym.
12 rzeźb Matyáša Chocholi w Trutnowie

Monumentalne dzieła, noszące robocze tytuły takie jak „Maczuga I i II”, „Anemon”, „Totem”, „Opony”, „Brutalista”, „Kubista”, „Bazalt”, „Baobab”, „Picasso”, „Duch Drzewa” i „Meteor”, można oglądać w nagrodzonym tytułem Budynek Roku 2023 Centrum Sztuki Współczesnej EPO1 w Trutnowie do 30 marca 2025 roku.

Zobacz również:


Wysokie okna w nowoczesnym wnętrzu galerii, artystyczne rzeźby w centralnym punkcie.
Wystawa unikalnych rzeźb w nowoczesnej przestrzeni industrialnej.
Wnętrze loftu z nowoczesną rzeźbą o organicznych kształtach przy schodach.
Unikalne totemy w galerii, łączące sztukę z nowoczesnym designem na tle dużych okien.
Struktura z plecionki z neonowym akcentem, artystyczny element wnętrza.
Wysoka, nowoczesna rzeźba z betonu w industrialnej przestrzeni wystawowej.
Nowoczesna kawiarnia z widokiem na oryginalną instalację artystyczną za oknem.